UPDATE: Technisch probleem in productieproces reisdocumenten

Oorspronkelijk bericht van 12 juli 2018:

Bij de productie van ongeveer 5.000 paspoorten en identiteitskaarten heeft zich een technisch probleem voorgedaan. Hierdoor kan het voorkomen dat één van de elektronische echtheidskenmerken in sommige reisdocumenten niet werkt.

Hoewel er geen signalen bekend zijn dat deze productiefout tot problemen heeft geleid bij grenscontroles, ontvangen de mensen die mogelijk de productiefout in hun reisdocument hebben, wel een brief hoe dit te controleren. Daarnaast is een aantal maatregelen genomen. Dat schrijft staatssecretaris Knops vandaag (12 juli 2018) in een brief aan de Tweede Kamer.

Controle met de app

Burgers kunnen zelf met een gratis app op een Android telefoon controleren of dit probleem zich voordoet bij hun reisdocument.

De app heet ‘BZK-ID’ en staat in de Google Play Store. De app wordt alleen gevonden als de telefoon uitgerust is met NFC (Near Field Communication). De BZK-ID app is ontwikkeld door Morpho in opdracht van het ministerie van BZK. Er is een handleiding voor de BZK-app beschikbaar.

Daarnaast kunnen zij vanaf maandag 16 juli 2018 terecht bij de gemeenten of Nederlandse ambassades in het buitenland om te controleren of de fout in het betreffende document optreedt. Mocht het document fout geproduceerd zijn dan wordt dit vanzelfsprekend kosteloos vervangen.

Gewoon op vakantie

Reizigers kunnen gewoon op vakantie gaan en bij thuiskomst controleren of zij hun reisdocument moeten vervangen. Mocht het probleem zich voordoen dat bijvoorbeeld een elektronische gate niet opent, dan kan een persoon zich altijd wenden tot de reguliere grenscontrole. Zowel de Koninklijke Marechaussee als de buitenlandse grensbewakingsautoriteiten zijn ervan op de hoogte gesteld dat de foutmelding kan optreden.

Meer informatie voor burgers

Op rijksoverheid.nl zijn een aantal vragen en antwoorden opgenomen, onder andere hoe burgers zelf een document kunnen controleren.

Bel naar 0800-0201046 of  e-mail naar mijnreisdocumenten@rvig.nl als er nog vragen zijn. Stuur geen kopie van een reisdocument op. Dit is niet nodig voor de controle.

Het telefoonnummer is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 09:00u tot 20:00u. Vanaf 1 oktober 2018 is de bereikbaarheid maandag tot en met vrijdag van 09:00-18:00 uur.

Informatie voor gemeente en uitgevende instanties van paspoorten

Voor gemeenten is een vragen en antwoorden-document beschikbaar.

Controleer het document voor uitgifte

Bent u een paspoortuitgevende instantie? Controleer dan voordat u reisdocumenten uitreikt of het mogelijke technische probleem zich voordoet. Controleer  reisdocumenten die in de maanden april, mei en juni 2018 zijn geproduceerd en een modelnummer hebben dat eindigt op 03.

Updates berichtgeving

Update 5 (woensdag 22 augustus 2018)

  • Brief van 22 augustus 2018 (tweede brief) aan gemeenten toegevoegd.
  • Bijlagen 1a en 2a zijn vervangen door nieuwe versies.

Update 4 (dinsdag 17 juli 2018)

  • Link naar Google Playstore toegevoegd
  • Link naar uitleg NFC toegevoegd

Update 3 (maandag 16 juli 2018)

  • Brief aan alle gemeenten 'Belangrijke informatie over reisdocumenten' inclusief 4 bijlagen toegevoegd

Update 2 (zaterdag 14 juli 2018)

  • Zin toegevoegd om geen kopie van het reisdocument te e-mailen

Update 1 (vrijdag 13 juli 2018)

  • Vragen en antwoorden voor gemeenten toegevoegd
  • Telefoonnummer en e-mailadres voor burgers toegevoegd
  • Controle verzoek uitgevende instanties toegevoegd
  • Nieuwe versie declaratieformulier voor gemeenten toegevoegd