Uitgifte identiteitskaart met inlogfunctie per 4 januari 2021

Vanaf maandag 4 januari 2021 wordt de Nederlandse identiteitskaart uitgegeven met een inlogfunctie. Dit betekent dat burgers straks kunnen inloggen met hun identiteitskaart via de DigiD app. Door op deze manier in te loggen, kunnen zij gegevens inzien of wijzigen die extra gevoelig zijn. Zoals medische gegevens.

Om deze gegevens goed te beschermen willen organisaties nog meer zekerheid dat de gegevens met de juiste persoon worden gedeeld. Inloggen met een identiteitskaart met behulp van de DigiD app geeft die extra zekerheid en zorgt voor maximale bescherming van iemands gegevens.

Activeren inlogfunctie

Burgers ontvangen na het ophalen van hun identiteitskaart binnen enkele werkdagen thuis een brief met een pincode. Met deze brief kunnen ze de inlogfunctie van hun identiteitskaart activeren. Hierna is hun identiteitskaart geschikt om straks mee in te loggen op websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en hun pensioenfonds. Nederlanders in het buitenland en het Caribisch gebied kunnen ook gebruikmaken van deze nieuwe functie op de identiteitskaart.

Meer weten?

•    Burgers
Vanaf 4 januari kunnen burgers voor alle actuele informatie digid.nl raadplegen. In de brief wordt verwezen naar digid.nl.
•    Gemeenten
Om over te kunnen gaan op de uitgifte van de identiteitskaart met inlogfunctie zullen er de komende maanden meerdere updates aangeboden worden aan het Reisdocumenten Aanvraag- en Archiefstation (RAAS). De autorisatiebevoegden van RAAS binnen gemeenten ontvangen hierover berichten van Identiteit & Diensten (ID&D). Ook stellen wij in het najaar een veel gestelde vragenlijst voor baliemedewerkers beschikbaar.