Wat te doen als je fraude met een paspoort of identiteitskaart vermoedt?

Als je vermoedt dat je slachtoffer bent van identiteitsfraude, moet je direct een aantal maatregelen nemen. Laat direct je bankpasjes of creditcards tijdelijk blokkeren en doe aangifte bij de politie. Welke maatregelen je verder moet nemen, hangt af van het type fraude.

Identiteitsfraude kun je melden bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) van RvIG. Je kunt hiervoor het meldingsformulier identiteitsfraude invullen. RvIG ondersteunt slachtoffers bij het oplossen van de gevolgen van identiteitsfraude en -fouten. Daarnaast geeft het meldpunt preventief advies.

Het is ook mogelijk om een nieuw paspoort of identiteitskaart aan te vragen als er identiteitsfraude heeft plaatsgevonden met (een kopie van) een paspoort of identiteitskaart. Een nieuw document aanvragen kan soms ook als er geen fraude heeft plaatsgevonden, maar er een grote kans bestaat dat dit alsnog gebeurt. Voor uitgevende instanties is voor deze situatie een werkinstructie beschikbaar.