Wijziging spoedleveringen paspoort en identiteitskaart eind augustus 2022

Om aan de hoogste eisen van gegevensbeveiliging te voldoen kan de chip op het paspoort en Nederlandse identiteitskaart binnenkort uitsluitend via één protocol (PACE-protocol) worden uitgelezen. In dit bericht leggen we uit wat dit betekent voor je instantie en voor burgers die in het bezit zijn van een identiteitskaart met modelnummer 012.

Houd rekening met wijziging spoedleveringen eind augustus

Eind juli zal het nationaal Nederlands paspoort met een nieuwe chip worden ingevoerd. Je kunt de gegevens op deze chip alleen via het PACE-protocol (Password Authenticated Connection Establishment) uitlezen. Als de autorisatiebevoegde van het Aanvraagstation tijdig de update release 3.5 handmatig heeft geïnstalleerd, ondervind je geen hinder met het uitlezen van het document.

Met ingang van 29 augustus 2022 zullen de Nederlandse identiteitskaart en overige paspoortmodellen alleen nog het PACE-protocol (Password Authenticated Connection Establishment) ondersteunen om gegevens in de chip uit te lezen. Voor deze invoering is onze leverancier genoodzaakt om de productie van spoedleveringen tijdelijk te onderbreken. Dit heeft gevolgen voor de spoedaanvragen: Alle spoedaanvragen die vanaf woensdag 24 augustus om 16.00 uur (Nederlandse tijd) tot donderdag 25 augustus tot 16.00 uur (Nederlandse tijd) worden ingediend, worden geleverd op maandag 29 augustus in plaats van vrijdag 26 augustus. Het gaat om spoedaanvragen van alle type documenten, dus alle paspoortmodellen en de Nederlandse identiteitskaart. Belangrijk: plan voor deze dagen geen afspraken voor spoedaanvragen in.

Uitleesapparatuur kan nu identiteitskaart 012 goed uitlezen

Een burger die in het bezit is van een Nederlandse identiteitskaart (modelnummer 012) die is uitgegeven tussen 4 januari 2021 en 17 maart 2021, kon hinder ondervinden door activatie van de inlogfunctie op deze identiteitskaart. Na activatie kon het gebeuren dat de identiteitskaart met een documentscanner niet goed werd uitgelezen, bijvoorbeeld in het ziekenhuis. Softwareleveranciers zijn geïnformeerd om hun software geschikt te maken voor uitlezen via het PACE-protocol. Hierdoor kunnen burgers probleemloos hun identiteitskaart 012 gebruiken.

Lever op tijd het declaratieformulier in

Burgers hebben nog tot 1 september 2022 de gelegenheid om hun identiteitskaart model 012 kosteloos te laten vervangen. De kosten voor het verstrekken van een vervangende identiteitskaart kunnen gemeenten declareren bij RvIG. Om deze declaratie te verwerken, kun je het declaratieformulier vervangen Nederlandse identiteitskaart downloaden. We ontvangen het ingevulde declaratieformulier graag uiterlijk 1 oktober 2022.

Vragen?

Met vragen kunnen gemeenten terecht bij de Frontoffice van RvIG, telefonisch bereikbaar op: 088 900 1000 (lokaal tarief) of per mail: info@rvig.nl.