Impact TMV 2.0 op afnemers van de BRP

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) ontwikkelt een nieuwe terugmeldvoorziening (TMV 2.0) op basis van gebruikerswensen. Lees wat er voor u als afnemer van de BRP verandert en hoe u probleemloos aan kunt sluiten.

Met de TMV 2.0 beschikt u als afnemer over meer functionaliteiten. U kunt straks contactgegevens en maximaal 5 bijlages met een terugmelding meezenden. Ook kunt u een extra lange toelichting schrijven. Dit draagt bij aan de verhoging van de kwaliteit van de terugmeldingen en daarmee de kwaliteit van de BRP.

Digimelding

Voor u als afnemer is een van de belangrijkste wijzigingen de aansluiting op de Digimelding koppelvlakstandaard (DMKS). Deze standaard wordt beheerd door Logius en verzorgt de koppeling tussen u als afnemer en de TMV 2.0 van RvIG.

U kunt als afnemer nu al, al dan niet met tussenkomst van uw leverancier, uw lokale terugmeldfaciliteiten aansluiten via Digimelding. Dit kan via de Digimeldingwebservice of door aan te sluiten op het Digimeldingportaal van Logius. Voor toegang tot het portaal kunt u de aanvraagprocedure volgen op de website van Logius.

Invoering TMV 2.0

De implementatietermijn van de TMV 2.0 is gestart op 1 februari 2018 en duurt tot 1 juni 2019. In het weekend van 1 en 2 juni 2019 vindt de livegang voor bijhouders plaats. Dit gebeurt door middel van een ‘big bang’, waarbij alle bijhouders in één keer live gaan. Gedurende de implementatietermijn kunt u als afnemer gewoon blijven terugmelden. RvIG heeft hiervoor de huidige TMV eind vorig jaar geüpdatet en geschikt gemaakt voor Digimelding. De hierboven genoemde functionaliteiten werken echter pas in het derde kwartaal van 2018, als de TMV 2.0-gebruikersinterface van RvIG voor bijhouders beschikbaar is.

Als u aansluit op Digimelding, heeft u in principe geen toegang meer tot de terugmeldingen die gedaan zijn met de huidige GBA-TMV. Bijhouders kunnen deze terugmeldingen wel gewoon zien en afhandelen. Tot de livegang blijven bijhouders uw terugmeldingen op de huidige manier ontvangen en verwerken. Als de TMV 2.0-gebruikersinterface van RvIG voor bijhouders beschikbaar is, kunt u gebruikmaken van de extra functionaliteit die de TMV 2.0 biedt. Bijhouders kunnen in de interface uw meegezonden bijlages, contactgegevens of extra lange toelichting inzien. Het bewerken van terugmeldingen in de TMV 2.0-gebruikersinterface is pas na de livegang van bijhouders mogelijk.

Cataloguswijziging

1 juni 2019 wijzigt RvIG de Digimeldingcatalogus voor de BRP met betrekking tot statussen. De volgende nieuwe statussen zijn dan beschikbaar:

  • Gemeld
  • In behandeling
  • Ingetrokken
  • Onvoldoende informatie
  • Verkeerde bronhouder
  • Afgehandeld

Verder breidt RvIG de objectidentificatie uit met de mogelijkheid om terug te melden op een adres wanneer het A-nummer en BSN onbekend zijn.

Heeft u verder nog vragen?

Bekijk het vraag en antwoord-document voor afnemers.

Neem dan contact op met de Frontoffice van RvIG via 088 - 900 1000 of info@rvig.nl zodat zij u verder kunnen helpen.