Impact TMV 2.0 op bijhouders van de BRP

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) ontwikkelt een nieuwe terugmeldvoorziening (TMV 2.0) op basis van gebruikerswensen. Lees wat er voor u als bijhouder van de BRP verandert en wat u moet doen om aan te sluiten.

De nieuwe voorziening bevat een flink aantal verbeteringen. Afnemers kunnen straks hun contactgegevens en maximaal 5 bijlages met een terugmelding aan u meezenden. Ook kunnen zij een extra lange toelichting schrijven. Dit draagt bij aan de verhoging van de kwaliteit van de terugmeldingen en daarmee de kwaliteit van de BRP.

Belangrijkste veranderingen

Hieronder zet RvIG de belangrijkste veranderingen voor u op een rij.

Het terugmelddossier verdwijnt: terugmeldingen zijn bij de TMV 2.0 niet meer gekoppeld aan een persoonslijst. Dit komt omdat de TMV 2.0 niet meer aan de GBA-V gekoppeld en daarmee een zelfstandige voorziening is. Wat ook verandert, is het filteren van dubbele terugmeldingen. U krijgt alle terugmeldingen straks een-op-een doorgestuurd.

TMV 2.0 werkt met de Digimelding koppelvlakstandaard (DMKS). Deze standaard wordt beheerd door Logius en beschrijft de koppeling tussen u als bijhouder en de TMV 2.0 van RvIG. De standaard is beschreven op de website van Logius. Daar vindt u ook meer informatie over het Best practice-gebruik DMKS tussen Landelijke Voorzieningen en Bronhouders. In de zomer van 2018 volgt een handleiding. U kunt straks, al dan niet met tussenkomst van uw leverancier, uw lokale terugmeldfaciliteiten op de TMV 2.0 aansluiten door middel van een webservice of gebruikmaken van de TMV 2.0-gebruikersinterface van RvIG. U ontvangt daarvoor in het derde kwartaal van dit jaar een gebruikersaccount. Nadere communicatie daarover volgt nog.

Implementatie gestart

De implementatietermijn van de TMV 2.0 is gestart op 1 februari 2018 en duurt tot 1 juni 2019. In het weekend van 1 en 2 juni 2019 vindt de livegang plaats. Tot de livegang kunt u uw terugmeldingen op de huidige manier blijven ontvangen en verwerken. Afnemers kunnen nu al via Digimelding aansluiten op de TMV 2.0. Hiervoor is de huidige TMV eind vorig jaar ge├╝pdatet. Op het moment dat u uw gebruikersaccount voor de TMV 2.0-gebruikersinterface ontvangt, kunt u tot de livegang in de interface door afnemers meegezonden bijlages, contactgegevens of extra lange toelichting inzien. Het bewerken van terugmeldingen in de TMV 2.0-gebruikersinterface is tijdens de implementatietermijn nog niet mogelijk.

Na de livegang kunt u kiezen om de TMV 2.0-gebruikersinterface te blijven gebruiken of over te stappen naar de Digimeldingwebservice. U kunt dan wel alle terugmeldingen bewerken. Het project TMV 2.0 heeft inmiddels meer informatie bekend beschikbaar gesteld zoals een handleiding voor de webservice en de koppelvlakspecificaties.

Heeft u vragen?

Bekijk het document Vraag en antwoord TMV 2.0 voor bijhouders.

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met de Frontoffice van RvIG via 088 - 900 1000 of info@rvig.nl zodat zij u verder kunnen helpen.