UC19 Leg bericht vast
De use case 'Leg bericht vast' beschrijft de stappen voor het vastleggen van een bericht in het berichtenlogboek. Het gaat hierbij om een vraag- of een antwoordbericht.
Hoofdscenario
Initiatie
Ontvang berichtgegevens
Vanuit de aanroepende use case worden de berichtgegevens aangeleverd en het feit of het een vraag- of antwoord bericht betreft.
Verwerking
Toekennen BV BSN berichtnummer
Als het bericht een vraagbericht (inkomend bericht) betreft, wordt een uniek BV BSN berichtnummer aangemaakt. Als het bericht een antwoordbericht (uitgaand bericht) betreft, wordt het BV BSN berichtnummer dat reeds bij het vastleggen van het bijbehorende vraagbericht is aangemaakt, opgenomen.
Leg bericht vast in berichtenlogboek
Van ieder bericht worden de volgende gegevens vastgelegd in het berichtenlogboek:
Gegevens berichtenlogboek | Toelichting vraagbericht | Toelichting antwoordbericht |
BV BSN-berichtnummer | Nieuw uniek nummer | Hetzelfde nummer als in het bijbehorende vraagbericht |
Berichtnummer afzender | ||
Identificatie afzender | Identificatie afzender zoals deze in het vraagbericht is opgenomen |
Nvt |
Berichtsoort | Inkomend | Uitgaand |
Dienstsoort | Welje dienst wordt geleverd (zie aanvullende specificaties) | idem |
Datum/tijd | Systeemdatum-tijd van het vastleggen van het bericht |
Systeemdatum-tijd van het vastleggen van het bericht |
Inhoud van het bericht | Volledige inhoud van het ontvangen vraagbericht, zoals gespecificeerd in de betreffende use case |
Volledige inhoud van het te versturen antwoordbericht, zoals gespecificeerd in de betreffende use case |
Status protocollering | “Niet verwerkt in protocol” | “Niet verwerkt in protocol” |
Indien het bericht niet opgeslagen kan worden, resulteert dit in een foutmelding (zie Alternatieve scenario’s 1).
Afronding
Vul het auditlog
Het systeem registreert in het auditlog het resultaat van alle bovenstaande stappen. De volgende gegevens worden hierbij vastgelegd (zie Alternatieve scenario’s 2):
Gegevens auditlog | Toelichting |
Huidige datum en tijd | Systeemtijd en datum |
Identificatie afzender | DN uit het certificaat |
BV BSN-berichtnummer | Het toegekende BV BSN berichtnummer |
Berichtnummer afzender | Overnemen uit bericht |
Indicatie eindgebruiker/instantie | Overnemen uit bericht |
Uitgevoerde actie | “Leg bericht vast” |
Resultaat van de uitgevoerde actie | Resultaat van de uitgevoerde stap |
Resultaatcode | Nvt |
Het vastleggen van een bericht in het berichtenlogboek wordt altijd uitgevoerd als onderdeel van een andere use case. Als de use case goed is doorlopen, worden de stappen, die ten behoeve van deze use case zijn opgenomen, verwijderd.
Alternatieve scenario's
Alternatief 1: Vastleggen bericht in berichtenlogboek mislukt
Indien het bericht niet in het berichtenlogboek vastgelegd kan worden, wordt de volgende melding naar de afzender verstuurd: “Er is een fout opgetreden” (berichtresultaatcode 2). Daarnaast wordt een melding aan het systeemfoutenlogboek toegevoegd.
Hierna wordt de verwerking van het bericht gestopt en wordt verdergegaan met de afronding van de use case, die het verzoek tot vastleggen van het bericht heeft geïnitieerd.
Alternatief 2: Fout bij vullen auditlog
Indien het auditlogboek niet gevuld kan worden, wordt een melding in het systeemfoutenlogboek opgenomen en moet de verwerking van het bericht stoppen. Aan de afzender van het bericht wordt de melding “Er is een fout opgetreden” (berichtresultaatcode 2) verstuurd. Hierna wordt verdergegaan met de afronding van de use case, die het verzoek tot het vastleggen van het bericht heeft geïnitieerd.
Subprocessen
Niet van toepassing.
Belangrijke scenario’s
Niet van toepassing.
Precondities:
- De actor die het bericht verstuurt, is geauthenticeerd (zie use case: authenticeren).
Postcondities:
- De aanvraag voor autorisatie is beantwoord met een autorisatie of een weigering tot autorisatie. In het laatste geval heeft de gebruiker een melding gekregen.
Extensies
Niet van toepassing.
Speciale eisen
Niet van toepassing.