Overslaan en naar de inhoud gaan

PIVA-PL opvragen

De laatste tijd ontvangen wij signalen van de afdelingen burgerzaken in het Caribisch deel van het Koninkrijk, dat gemeenten in Europees Nederland regelmatig (onterecht) een PIVA persoonslijst (PL) bij hen opvragen.

Normaal gesproken wordt de PIVA-PL digitaal verzonden naar de gemeente die bij de uitschrijving bij het eiland is doorgegeven.

Er zijn drie situaties denkbaar waardoor de gemeente van inschrijving de PIVA-PL niet op de reguliere manier heeft ontvangen:

  • Persoon is wel uitgeschreven uit de PIVA, maar meldt zich bij een andere gemeente dan bij uitschrijving is doorgegeven;
  • Persoon is niet uitgeschreven uit de PIVA;
  • Persoon verbleef wel op één van de eilanden, maar heeft zich daar nooit ingeschreven.

Hierdoor kan de behandeltermijn voor inschrijving bij de gemeente onnodig langer duren. Het is daarom belangrijk dat de juiste instantie benaderd wordt bij het opvragen van de PIVA-PL.

In paragraaf 7.21.3.2 van de Handleiding Uitvoeringsprocedures (HUP) wordt per situatie aangegeven, waar de PIVA-PL opgevraagd moet worden.

Vragen of twijfel: Neem contact op met onze Frontoffice via info@rvig.nl of telefonisch via 088-9001000.

Delen

Scroll naar boven