LAA profiel Herinschrijvingen A
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
RvIG, Directie Uitvoering, afdeling Onderzoek en Analyse (O&A)
Beschrijvend algoritme - de selectieregels zijn bepaald op basis van analyses en domeinkennis binnen RvIG in samenspraak met gemeenten. Adressen die door dit algoritme zijn geselecteerd, worden naar gemeenten gestuurd. Gemeenten zelf kunnen beslissen of er verder een adres onderzoek moet uitgevoerd worden en tot welke mate: geen adresonderzoek, een onderzoek kan afgerond worden in een vooronderzoek of er een huisbezoek nodig is.
Het profiel Herinschrijving A selecteert adressen op basis van het aantal beslissingen dat op grond van artikel 2.22, eerste lid, van de Wet BRP is genomen ten aanzien van een ingeschrevene op het adres. Artikel 2.22, eerste lid, betreft de ambtshalve bevoegdheid van het college van B&W van de gemeente tot opschorting van de bijhouding van de persoonslijst van een ingezetene die spoorloos is verdwenen, ook wel bekend als vertrokken onbekend waarheen (VOW’er). Van personen van wie de vorige verblijfplaats tijdelijk onbekend was, is gebleken dat de huidige BRP-registratie vaak niet overeenkomt met de feitelijke situatie. Voor dit profiel komen adressen in aanmerking waar zich in de afgelopen zes maanden één of meer personen van 18 jaar of ouder hebben ingeschreven die voorheen in de BRP de status VOW hadden. Daarnaast is in ieder geval één van de personen die op het adres staat ingeschreven ten minste twee keer VOW’er geweest. Verder moet één van de personen die voorheen VOW’er was zich in het afgelopen jaar op het adres hebben ingeschreven en er nog ingeschreven staan. Deze inschrijvingen mogen zowel op een woonadres als op een briefadres zijn.
Het algoritme is in gebruik
Het doel van dit algoritme is om potentiële risicoadressen te selecteren op basis van gerede twijfel en deze aan gemeenten te leveren voor nader adresonderzoek. Op basis van deze adresonderzoeken worden onjuiste adresgegevens gecorrigeerd, zodat overheidsorganen op basis van juiste informatie hun publieke taken kunnen uitvoeren.
De adressen moeten voor het profiel Herinschrijvingen A voldoen aan onderstaande criteria:
- De leeftijd van de VOW’ ers is 18 jaar of ouder.
- Een van de VOW’ ers die er nog staat ingeschreven woont er korter dan 6 maanden.
- Op het adres staat in ieder geval 1 persoon ingeschreven met een woonadres die voor de inschrijving VOW was en in het verleden meerder keer VOW is geweest. Op het moment van inschrijven van deze persoon stond er nog iemand anders ingeschreven op het adres (ongeacht of deze persoon een woon- of briefadres heeft).
- Op het adres wonen momenteel 2 of meer entiteiten. Personen die eerste graad familie zijn, zoals geregistreerd in de BRP, behoren tot dezelfde entiteit.
Van de adressen die overblijven worden de volgende adressen uitgesloten:
- Adressen die volgens de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) zowel de gebruiksfunctie ‘Gezondheidsfunctie’ als ‘Logiesfunctie’ hebben.
- Adressen die volgens de BAG alleen de gebruiksfunctie ‘Celfunctie’ of ‘Gezondheidsfunctie’ hebben.
- Adressen waar meer dan 20 personen in de BRP staan ingeschreven, ongeacht of het gaat om een woonadres of een briefadres.
- Adressen waar meer dan 10 personen staan ingeschreven (ongeacht of het gaat om een woonadres of een briefadres) en die volgens de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) de gebruiksfunctie ‘Bijeenkomstfunctie’ of ‘Logiesfunctie’ hebben.
Het profiel wordt regelmatig geëvalueerd met het oog op de vraag of het nog werkt, aangepast moeten worden of het zijn effectiviteit heeft verloren en niet meer gebruikt moeten worden. Op die manier wordt getracht de privacy impact op de Nederlandse burger zo klein mogelijk te houden.
Er is geen sprake van automatische besluitvorming. Algoritmes zijn een middel en zijn niet leidend. De beoordeling en beslissingen worden uiteindelijk altijd door mensen gedaan. Voordat de gemeente overgaat tot aanpassing of wijziging van het BRP-adres doet zij altijd nog een eigen adresonderzoek. Van automatische besluitvorming is dan ook geen sprake.
Als een onderzoek naar inschrijving van personen op het adres plaats gaat vinden, wordt er huisbezoek op het adres gedaan. De persoonlijke levenssfeer komt mogelijk in het gedrang tijdens een adresbezoek door gemeenten. Er wordt niet geselecteerd op nationaliteit, geboorteplaats of afgeleiden daarvan. Gegevens als bijvoorbeeld het gebruik van een naam zijn noodzakelijk voor het adresonderzoek om gezinsverbanden vast te kunnen stellen en om burgers aan te schrijven om hen te informeren over het adresonderzoek. Dit gebruik van iemands naam in de verwerking van data is niet discriminatoir.
De juistheid van (adres)gegevens in de BRP is essentieel voor het functioneren van de Nederlandse overheid. Een overheid die zijn burgers niet kent of niet weet te vinden, is niet in staat om de taken te verrichten die door de burgers aan haar zijn toevertrouwd. Het is in veel gevallen een randvoorwaarde voor het correct uitvoeren van wettelijke regelingen en voor de effectiviteit van overheidsbeleid. Voor de burger is een juiste registratie van belang voor zijn correspondentie met de overheid en om aanspraak te kunnen maken op adres-gerelateerde overheidsvoorzieningen.
In regelgeving is uitdrukkelijk opgenomen welke gegevens mogen worden gebruikt bij het algoritme. Gegevens die niet worden genoemd mogen dus niet worden gebruikt. Ook worden er geen (persoons)gegevens gebruikt die tot discriminatie kunnen leiden. Er wordt niet geselecteerd op nationaliteit, geboorteplaats of afgeleiden daarvan.
Het efficiënt en zo effectief mogelijk vinden van adressen waar de kans van incorrecte inschrijvingen op adressen zo groot mogelijk is (de trefkans is minimaal 50%) en deze inschrijvingen corrigeren. Met behulp van het algoritme kun je prioriteit geven aan adressen waarbij de kans groter dan 50% is dat er iets niet klopt in de registratie en zorg je er tegelijkertijd voor dat je niet onnodig bij burgers aan de deur komt. Er is bij dit algoritme geen sprake van automatische besluitvorming; er is altijd menselijke tussenkomst door de ambtenaar van de gemeente.
De gegevens van de BRP en de BAG worden gebruikt als input gegevens voor dit profiel.
• Gegevens over de burgerlijke staat:
- Naam – Geslachtsnaam, Voornamen;
- Geboorte - Geboortedatum
- Geslach
- Ouders – Geslachtsnaam, Voornamen, Geboortedatum;
- Huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap en eerdere huwelijken of eerdere geregistreerde partnerschappen - Aanduiding huwelijk of geregistreerd partnerschap; Datum huwelijkssluiting of datum aangaan geregistreerd partnerschap; Huwelijksontbinding of ontbinding geregistreerd partnerschap en reden daarvan, dan wel nietigverklaring huwelijk of geregistreerd partnerschap; Datum ontbinding, dan wel nietigverklaring huwelijk of geregistreerd partnerschap
- Echtgenoot dan wel geregistreerd partner en eerdere echtgenoten of geregistreerde partners – Geslachtsnaam, Voornamen, Geboortedatum;
- Kinderen – Geslachtsnaam, Voornamen, Geboortedatum
- Overlijden – Overlijdensdatum
- Data ingang en beëindiging rechtsgeldigheid gegevens - Datum ingang rechtsgeldigheid; Datum beëindiging rechtsgeldigheid
• Gegevens over de bijhoudingsgemeente en het adres in die gemeente alsmede over het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland
- Bijhoudingsgemeente – Gemeente; Datum aanvang adreshouding in de gemeente
- Adres - Functie van het adres; Gemeente; Woonplaats; Straatnaam en zo nodig deel van een gemeente; Huisnummer; Locatie ten opzichte van adres; Huisletter; Huisnummertoevoeging; Locatiebeschrijving en zo nodig deel van een gemeente; Postcode; Datum aanvang adreshouding; Datum ingang rechtsgeldigheid
- Vertrek uit Nederland - Datum vertrek; Volgend land of gebied van verblijf;
• Gegevens over het woonadres van de niet-ingezetene - Datum ingang rechtsgeldigheid; Datum beëindiging rechtsgeldigheid;
• Gegevens over het burgerservicenummer van de ingeschrevene - Burgerservicenummer ingeschrevene; Datum van kracht worden van het burgerservicenummer; Datum beëindiging van het burgerservicenummer;
• Gegevens over de burgerservicenummers van de ouders, de echtgenoot dan wel de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoten of eerdere geregistreerde partners en de kinderen - Burgerservicenummer ouder; Burgerservicenummer echtgenoot dan wel geregistreerde partner; Burgerservicenummer eerdere echtgenoot; Burgerservicenummer eerdere geregistreerde partner; Burgerservicenummer kind; Data van kracht worden burgerservicenummers; Data beëindiging burgerservicenummers
• Gegevens over het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner – Naamgebruik; Datum ingang van het gegeven over het naamgebruik; Datum beëindiging van het gegeven over het naamgebruik
• Gegevens over het tijdelijk verblijfsadres
- Tijdelijk verblijfsadres – Gemeente; Woonplaats; Straatnaam en zo nodig deel van een gemeente; Huisnummer; Huisletter; Huisnummertoevoeging; Postcode; Datum ingang rechtsgeldigheid; Datum beëindiging rechtsgeldigheid
• Gegevens in verband met de inschrijving en de wijziging van de bijhoudingsgemeente betreffende de ingezetene, gegevens in verband met de inschrijving betreffende de niet-ingezetene en gegevens betreffende de wijziging van de bijhoudings-verantwoordelijke betreffende de niet-ingezetene die ingezetene wordt - De hoedanigheid van de persoon die aangifte van verblijf en adres, van adreswijziging, of van vertrek heeft gedaan, dan wel de aantekening dat de gegevens ambtshalve zijn opgenomen; Datum inschrijving in de basisregistratie; Datum blokkering persoonslijst in verband met wijziging van de bijhoudingsverantwoordelijke; Gemeentecode van de gemeente waar de persoonskaart zich bevindt; Aantekening dat alle gegevens over kinderen, die aan de persoonskaart ontleend kunnen worden, op de persoonslijst zijn opgenomen
• Gegevens ter aanduiding van akten en andere geschriften waaruit algemene gegevens zijn verkregen
- Aanduiding van akten van de Nederlandse burgerlijke stand - Nummer van de akte waaraan een algemeen gegeven over de burgerlijke staat is ontleend; Gemeentecode van de gemeente waar de akte in de registers is opgenomen
- Aanduiding van andere akten en geschriften - Omschrijving van het geschrift waaraan een algemeen gegeven is ontleend; Code van de bijhoudingsverantwoordelijke die het gegeven heeft ontleend; Datum van ontlening
- Gegevens ter aanduiding van de onjuistheid van een opgenomen algemeen gegeven of van strijd met de Nederlandse openbare orde van een opgenomen gegeven over de burgerlijke staat - Aanduiding van het opgenomen algemeen gegeven dat onjuist is;
- Gegevens over een onderzoek naar de onjuistheid van een opgenomen algemeen gegeven of de strijdigheid van een opgenomen gegeven over de burgerlijke staat - Aanduiding van de verzameling van gegevens, waarbinnen algemene gegevens zijn opgenomen die onderzocht worden op onjuistheid; Datum aanvang onderzoek; Datum beëindiging onderzoek; Andere gegevens noodzakelijk in verband met de verwerking van gegevens in de basisregistratie;
- Gegevens ter aanduiding van de bron waaraan het administratienummer is ontleend - Omschrijving van de bron waaraan het gewijzigde administratienummer is ontleend; Aanduiding van de persoonslijst waaraan het administratienummer van de ouders, de echtgenoot dan wel de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoten, de eerdere geregistreerde partners of de kinderen is ontleend; Gemeentecode van de bijhoudingsverantwoordelijke die het administratienummer heeft ontleend
- Gegevens ter aanduiding van de bron waaraan het burgerservicenummer is ontleend - Omschrijving van de bron waaraan het burgerservicenummer is ontleend; Aanduiding van de persoonslijst waaraan het burgerservicenummer van de ouders, de echtgenoot dan wel de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoten, de eerdere geregistreerde partners of de kinderen is ontleend; Gemeentecode van de gemeente die het burgerservicenummer heeft ontleend
- Overige gegevens - Aanduiding van de persoonslijst waarop zijn opgenomen de administratieve gegevens over het geschrift, waaraan algemene gegevens over de burgerlijke staat van de ouders, de echtgenoot dan wel de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoten, de eerdere geregistreerde partners of de kinderen zijn ontleend; Gemeentecode van de gemeente die op een persoonslijst een aanduiding van een andere persoonslijst heeft opgenomen; Datum van opneming van een algemeen gegeven; Reden opschorting verwerking van gegevens op de persoonslijst; Datum opschorting verwerking van gegevens op de persoonslijst; Aantekening dat tijdens de opschorting van de verwerking van gegevens een of meer documenten zijn binnengekomen
• Gegevens over de beperking van de verstrekking van gegevens aan derden - Codering van de inhoud van het besluit om geen gegevens van de persoonslijst aan derden te verstrekken
• Gegevens over het niet-ingezetenschap - Niet-ingezetenschap; Aanduiding van het aangewezen bestuursorgaan of van de inschrijfvoorziening
• Gegevens over de opgave van algemene gegevens die het aangewezen bestuursorgaan heeft gedaan, over het verzoek van de ingeschrevene om opneming van algemene gegevens, en gegevens ter aanduiding van de bron waaruit de algemene gegevens betreffende niet-ingezetene zijn verkregen - Soort van de verificatie door het aangewezen bestuursorgaan; Datum waarop het aangewezen bestuursorgaan de verificatie heeft uitgevoerd
• Het administratienummer, bedoeld in artikel 4.9, eerste lid, onder a, van de Wet BRP.
• Gegevens van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
In de wet BRP is vastgelegd dat de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties de gemeente ondersteunt bij het onderzoek of de adresregistratie in de BRP van personen klopt.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties mag hiervoor persoonsgegevens verwerken. Deze persoonsgegevens mag de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties analyseren aan de hand van een profiel.
In regelgeving is uitgewerkt welke gegevens mogen worden gebruikt en welke waarborgen moeten worden nageleefd bij de ontwikkeling van het profiel (waaronder de menselijke tussenkomst).
Voordat het profiel landelijk in gebruik wordt genomen wordt de werking ervan eerst getest met een klein aantal gemeenten. Bekeken wordt of het profiel doet wat het doen moet en of de trefkans voldoende is.
Als het profiel in gebruik is, wordt hij regelmatig geëvalueerd en wordt bekeken of het profiel nog altijd voldoet aan de verwachtingen. Als dat niet meer het geval is, wordt het profiel aangepast of niet meer gebruikt.
Beslisboom algoritme
Het algoritme wordt maandelijks geëvalueerd door het meten van trefkans na de adresonderzoeken die door gemeenten zijn uitgevoerd. Alle LAA-profielen worden regelmatig geëvalueerd met het oog op de vraag of zij nog werken, aangepast moeten worden of hun effectiviteit hebben verloren en niet meer gebruikt moeten worden. Op die manier wordt getracht de privacy impact op de Nederlandse burger zo klein mogelijk te houden. Een dergelijke evaluatie wordt minimaal drie keer per jaar gedaan in samenwerking met de samenwerkingspartners (gemeenten en afnemers). Tegen een besluit van de gemeente die leidt tot een aanpassing of wijziging van het adres of een uitschrijving, kan bezwaar worden gemaakt bij de gemeente. Een verzoek tot inzage kan worden gedaan in de bij de RvIG aanwezige persoonsgegevens.
Op grond van de Wet BRP zijn nadere regels gesteld over de maatregelen om menselijke tussenkomst te waarborgen bij de ontwikkeling van profielen. Tijdens het ontwikkelen van het algoritme is advies gevraagd aan een representatieve vertegenwoordiging van de gemeenten en aangewezen bestuursorganen. Er worden om die reden geen persoonsgegevens verwerkt (geanalyseerd) voordat dit is besproken met de betrokken partijen. In de meeste gevallen wordt daarnaast ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om advies gevraagd.
Er is geen sprake van automatische besluitvorming. Algoritmes zijn een middel en zijn niet leidend. De beoordeling en beslissingen worden uiteindelijk altijd door mensen gedaan. De gemeente doet, voordat zij een huisbezoek aflegt, altijd nog een eigen adresonderzoek.
De persoonlijke levenssfeer komt mogelijk in het gedrang, door het verwerken van persoonsgegevens en het afleggen van een huisbezoek door gemeenten.
Trefkans is minimaal 50%
Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
DPIA is nog niet uitgevoerd
Een DPIA: Data Protection Impact Assessment (DPIA), ook wel gegevensbeschermingseffectbeoordeling.
Niet van toepassing
e-mail: info@rvig.nl
31 maart 2023