UPDATE Aanvragen en levering reisdocumenten rond de feestdagen in december 2020 en januari 2021

Op officieel erkende feestdagen produceert en levert producent Identiteit & Diensten (ID&D) geen paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten.In december 2020 en januari 2021 gaat het om de volgende dagen:

  • Eerste Kerstdag, vrijdag 25 december 2020
  • Tweede Kerstdag, zaterdag 26 december 2020
  • Nieuwjaarsdag, vrijdag 1 januari 2021
  • Zaterdag 2 januari en zondag 3 januari 2021 (i.v.m. de invoering van de vernieuwde Nederlandse identiteitskaart met inlogfunctie)

GEEN (spoed)aanvragen reisdocumenten mogelijk op onderstaande data

  • 24 december 2020 vanaf 12.00 uur. Aanvragen van (spoed)documenten moeten op donderdag 24 december 2020 vóór 12.00 uur door ID&D ontvangen zijn. De spoeddocumenten worden dan de eerste werkdag na de feestdag(en) geleverd
  • 30 december 2020 vanaf 16.00 uur en
  • 31 december 2020 (hele dag). In verband met de invoering van de vernieuwde Nederlandse identiteitskaart met inlogfunctie kunnen op woensdag 30 december vanaf 16.00 uur en op 31 december geen (spoed)aanvragen voor paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten gedaan worden. Aanvragen van (spoed)documenten moeten op woensdag 30 december 2020 vóór 16.00 uur door ID&D ontvangen zijn. Deze (spoed)documenten worden dan op 31 december 2020 geleverd. Het inklaren van de documenten is op 31 december wel mogelijk.
  • Op 1, 2 en 3 januari 2021 mogen géén aanvragen paspoorten, noodpaspoorten of identiteitskaarten gedaan worden (m.u.v. de Koninklijke Marechaussee, die mogen wel noodpaspoorten uitgeven.)
  • Bij nood kan een Laissez-Passer uitgegeven worden.

Jouw gemeente extra dagen gesloten?

Als je gemeente rond de feestdagen extra dagen gesloten is, is het belangrijk om dit minimaal 72 uur van tevoren door te geven aan ID&D. Dit kan via e-mail: servicedesk@identiteitendiensten.nl

Geen back-up maken

Op de algemeen erkende feestdag hoef je geen back-up-disk te wisselen in de RAAS-server (Reisdocumenten aanvraag- en archiefstation). Het systeem zal wel om 22.00 uur proberen een back-up te maken. Dit zal niet lukken doordat er geen nieuwe disk in de back-up-unit zit.
Er wordt een systeemsignaal gegeven over het niet plaatsen van een disk. Je hoeft hier geen actie op te ondernemen.
De disk die je normaal gesproken op de feestdag had moeten plaatsen, plaats je de eerstvolgende werkdag in de RAAS-server.

Bereikbaarheid tijdens feestdagen

De Servicedesk van Identiteit & Diensten en het kantoor van de Rijksdienst van Identiteitsgegevens zijn op de feestdagen gesloten.
Gemeenten kunnen voor spoedeisende technische zaken contact opnemen met de Netwerk Service Desk via het algemene telefoonnummer 088 900 1000.

Vragen?

Bij vragen kunt u terecht bij onze Frontoffice: info@rvig.nl of via telefoonnummer 088 900 1000.

Meer informatie over de vernieuwde identiteitskaart en aanvragen van reisdocumenten rond de feestdagen en implementatie?