Zelfevaluatie paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten door gemeenten

Het uitgifteproces rond paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten (PNIK) moet zorgvuldig en veilig verlopen. Gemeenten, aangewezen gemeenten en de openbare lichamen (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) evalueren daarom ieder jaar zelf of de onderdelen van het proces juist worden uitgevoerd.

De zelfevaluatie is verplicht op grond van de artikel 94 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001.
Gemeenten, aangewezen gemeenten en de openbare lichamen maken voor de controle gebruik van vragenlijsten die zijn opgesteld door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens. De digitale vragenlijst PNIK wordt aangeboden via de Kwaliteitsmonitor.

Vanaf 2017 maken gemeenten gebruik van de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) voor het invullen van de informatiebeveiligingsvragen. Meer informatie over ENSIA is te vinden op de pagina 'ENSIA en de zelfevaluatie PNIK'.