Adviseur Dienstverlening: Jos Verhage

Jos is op 1 november 2019 als Adviseur Dienstverlening aan de slag gegaan voor de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens. Hiermee vormt hij hét aanspreekpunt voor de afnemers van RvIG als het gaat (overheids-)organisaties die gegevens nodig hebben uit de registraties die RvIG beheert, zoals bijvoorbeeld de Basisregistratie Personen (BRP). Interessant en veelzijdig werk dus, waarover hij hieronder meer vertelt. 

Hoe kwam je bij RvIG terecht?

Na een lange periode binnen de incasso- en gerechtsdeurwaardersbranche was ik echt toe aan iets anders. Een nieuwe uitdaging, maar ook een ander werkgebied. Tijdens die zoektocht kwam ik toevallig de vacature voor Adviseur Dienstverlening tegen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik RvIG toen nog niet kende, wél had ik dagelijks te maken met een van de registers die RvIG beheert; de Basisregistratie Personen (BRP). Daardoor werd mijn interesse gewekt en besloot ik te solliciteren.

In de vacature kwamen een aantal aspecten samen die mij enorm aanspreken. Het juridisch kader waarbinnen RvIG als uitvoeringsorganisatie betrokken is, het afwegen van (privacy)belangen, de samenwerking die zowel intern als extern centraal staat én de afwisselende contacten hebben ervoor gezorgd dat ik die keuze uiteindelijk gemaakt heb. Maar pas tijdens de sollicitatieprocedure kreeg ik een goed beeld van de functie en de organisatie en heb ik de knoop doorgehakt.

Wat betreft het sollicitatieproces, de eerste keer naar de Turfmarkt en met de lift naar de 30ste etage, dat was wel een dingetje.. Ik kwam van een relatief kleine organisatie en dan is het pand van het ministerie behoorlijk indrukwekkend. Gelukkig verliepen de gesprekken informeel en prettig. Ik vond het eigenlijk wel gezellig, haha. Ik kreeg ook uitgebreid de gelegenheid om vragen te stellen en zo heb ik een duidelijk beeld van de functie gekregen.

Hoe ben je binnen je team verwelkomd?

Ik begon op een vrijdag en dat was een ideale dag om al direct persoonlijk kennis te maken met een aantal collega’s. Ik voelde me al direct op de eerste dag welkom en ben door mijn collega’s enthousiast ontvangen. Vaak heb je al in die eerste weken een gevoel bij een nieuwe werkplek, dat zat in mijn geval wel goed. En ja, die eerste weken is het onthouden van alle namen en afdelingen best een uitdaging! Gelukkig is iedereen behulpzaam en viel me het enthousiasme van de mensen om mij heen op. 

En hoe ervaar je het werken bij RvIG nu, nu je er al 'een tijdje' bent?

Het is super interessant werk, met leuke collega’s en veel vrijheid. Er is altijd ruimte om jezelf te ontwikkelen en weer nieuwe dingen op te pakken. Vanzelfsprekend zijn er kaders waarbinnen we werken en duidelijke afspraken die we met elkaar en onze afnemers gemaakt hebben, maar verder ben ik grotendeels vrij om invulling aan mijn functie te geven. Dat vraagt om verantwoordelijkheid, maar dat maakt ook dat deze functie goed bij me past. Die flexibiliteit geldt overigens niet alleen voor hoe, maar ook voor waar en wanneer ik mijn werkzaamheden verricht. Ook dat vind ik belangrijk, dat helpt om bijvoorbeeld een goede balans tussen privé en werk te creëren. Daarnaast is het altijd mogelijk om verbeteringen of veranderingen bespreekbaar te maken. Soms zijn dat kleine dingen die snel kunnen worden doorgevoerd, soms juist reden om – al dan niet in een werkgroep – samen met collega’s een project te starten.

Ook de sfeer binnen RvIG is prettig en informeel, waarbij collega’s in elkaar geïnteresseerd zijn en er ook buitenom het werk ruimte is om iets leuks met elkaar te doen en elkaar beter te leren kennen. Ik kan niet wachten tot we straks weer ‘in het echt’ op een terras op het Plein onze ervaringen over meer dan een jaar thuiswerken kunnen delen. En nu ik het daar toch over heb; ondanks het thuiswerken zijn de fijne contacten gebleven en worden er ook digitaal allerlei leuke bijeenkomsten en activiteiten georganiseerd!

Vertel eens wat over je rol als Adviseur Dienstverlening, wat houdt dat in? (Met andere woorden: wat is jouw rol binnen je team?)

Als Adviseur Dienstverlening ben ik het aanspreekpunt voor de afnemers van RvIG. Het gaat daarbij om (overheids-)organisaties die gegevens nodig hebben uit de registraties die RvIG beheert, zoals de BRP die ik eerder noemde. Dat kan een compleet nieuwe organisatie zijn waarmee ik een aansluittraject doorloop, maar ook een organisatie die al is aangesloten maar bijvoorbeeld een nieuwe taak gaat uitvoeren. Die aansluittrajecten zijn een belangrijk onderdeel van mijn functie, waarbij ik een coördinerende rol heb en de juiste personen met elkaar in gesprek breng. Daar hoort ook veel informatie uitvragen, vastleggen en terugkoppelen bij. Zo krijg ik echt een kijkje in de keuken van andere organisaties en dat maakt het werk ontzettend afwisselend. Naast de aansluittrajecten ben ik ook eerste aanspreekpunt voor de afnemer als zij vragen hebben over alle onderwerpen die gerelateerd zijn aan de gegevens die RvIG verstrekt. 

Waaruit bestaat jouw werkdag/werkweek?

Ik start de dag meestal met het doornemen van mijn e-mail, bijwerken van de administratie en controleren van de planning en agenda. Daarna heb ik vaak in de ochtend meerdere digitale overleggen of belafspraken, de inhoud daarvan is heel divers. Eigenlijk heb ik iedere dag wel een intern overleg met juristen of technisch specialisten over een vraag van een afnemer of een aansluittraject. Daarnaast zijn er afnemers met wie ik periodiek een overleg heb, zoals de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) om bij te praten over ontwikkelingen en zaken die het gebruik van persoonsgegevens raken. 
Ook na de lunch heb ik vaak weer contact met collega’s en afnemers. Ik neem ook deel in werkgroepen om bijvoorbeeld onze eigen werkprocessen te verbeteren of documentatie uit te werken. De dag eindig ik vaak met lezen van nieuwsberichten en artikelen die betrekking hebben op RvIG of de afnemers die ik mijn portefeuille heb. Daarna duik ik de keuken in om de werkdag echt af te sluiten!

Wat maakt je gelukkig in je rol Adviseur Dienstverlening bij RvIG?

Als Adviseur Dienstverlening sta ik middenin interessante trajecten en combineer ik het contact met afnemers met beoordelen en analyseren. Om samen met de afnemers en mijn collega’s een oplossing voor een probleem te bedenken of de informatiebehoefte in kaart te brengen, maakt mij absoluut gelukkig in mijn werk. De meeste onderwerpen en trajecten zijn ook actueel, vaak komen in het nieuws onderwerpen voorbij waar ik dan al eerder bij betrokken was. Dat blijft leuk! Ik ben mij ook steeds meer gaan realiseren dat RvIG een héle belangrijke schakel in het functioneren van (overheids-)organisaties is, het is leuk om daar onderdeel van uit te maken. 

Heb jij een visie m.b.t. de Nederlandse identiteit? 

Haha, dat is een lastige vraag. Ik denk dat – mede door de ontwikkelingen op technologisch gebied en de digitalisering van onze samenleving – onze identiteit en identiteitsgegevens de komende jaren steeds belangrijker worden. De tijd dat we zonder ons fysiek identiteitsbewijs maar moeilijk iets voor elkaar kregen, laten we al steeds meer achter ons. Denk aan DigiD en het gemak dat het gebruik daarvan biedt. Die digitalisering zal steeds meer invloed krijgen op de manier waarop wij allemaal (organisaties en burgers) met identiteitsgegevens omgaan. Dat biedt kansen, maar ook risico’s. Daarom is een goede regie en controle op het gebruik van die gegevens noodzakelijk. En daar zie ik, met alle ervaring en expertise in huis, een belangrijke rol voor RvIG weggelegd. 

Wat is de waarde, of zingeving van het werk dat je doet? 

Eigenlijk is deze vraag het beste te beantwoorden met een andere vraag; hoe vaak heb jij op een dag te maken met een organisatie of kom je een situatie tegen waarin je persoonsgegevens gebruikt worden? Hele grote kans dat ergens in zo’n situatie een link met RvIG te vinden is. Iedere dag. Als ik dan bedenk dat ik daar aan meewerk, zit het met die waarde en zingeving wel goed!

Welke bijdrage lever jij bij de belofte die RvIG doet aan de burger? 

Hiervoor heb ik het vooral over (overheids-)organisaties gehad die afhankelijk zijn van persoonsgegevens bij het uitvoeren van hun taken, maar het (privacy)belang van de burger is minstens zo belangrijk! De burger moet erop kunnen vertrouwen dat zijn of haar gegevens alleen gebruikt worden als dat echt noodzakelijk is. In ieder gesprek en traject hou ik dat in het achterhoofd. Een gegeven dat niet nodig is, zal niet verstrekt worden aan een afnemer. Daar komt nog bij dat we bij onze afnemers het belang van een goede beveiliging van gegevens en zorgvuldige verwerking benadrukken, precies zoals we hebben vastgelegd in onze besluiten. Ik vind het tot slot ook belangrijk dat de burger begrijpt waar wij mee bezig zijn en wat we bedoelen. Ik help daar bijvoorbeeld aan mee door begrijpelijke teksten in communicatie en besluiten op te nemen. 

Jos Verhage
©RvIG

Even voorstellen

Voordat Jos bij RvIG kwam werken, heeft hij bijna 15 jaar voor een gerechtsdeurwaardersorganisatie gewerkt, onder andere als vestigingsmanager en kandidaat-gerechtsdeurwaarder. Na het behalen van zijn VWO heeft hij – naast een fulltime baan - de opleiding HBO rechten behaald. In zijn vrije tijd gaat hij graag samen met zijn vriendin uit eten en op reis, hopelijk kan dat binnenkort allebei weer! Daarnaast houd hij van koken en daarbij experimenteren met verschillende keukens en gerechten. Indonesisch en Spaans zijn in elk geval zijn favorieten.