Adviseur Kwaliteit Caribisch Gebied: Aytel Soliano

Aytel Soliano is Adviseur Kwaliteit Caribisch Gebied bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Hij houdt zich bezig met het verhogen van kwaliteit van de bevolkingsadministratie (PIVA) op de drie Openbare Lichamen: Bonaire, St. Eustatius en Saba. We spraken hem over een gemiddelde dag bij RvIG, zijn liefde voor Burgerzaken en hoe hij voldoening uit zijn werk haalt. 

Hoe kwam je bij RvIG terecht?

Na het behalen van mijn hbo-diploma in 2008, wilde ik graag in het verlengde van mijn studierichting aan de slag. 
Door de crisis op dat moment was het lastig om als pas afgestudeerde in dat vakgebied een baan te krijgen. Dat was voor mij het moment om mijn plannen bij te stellen en te besluiten mijn oude liefde, namelijk Burgerzaken, op te pakken. In eerste instantie ben ik als medewerker Burgerzaken bij de gemeente Amersfoort aan de slag gegaan. Later groeide ik door tot allround medewerker Burgerlijke Stand. Daar heb ik van 2008 tot 2013 met veel plezier gewerkt.  

Begin 2013 ben ik voor de liefde naar Den Haag verhuisd en wilde ik dichter bij huis werken. Al zoekende zag ik dat het Agentschap BPR, de voorganger van RvIG, op zoek was naar een medewerker Contact Centrum (nu: Frontoffice). De functie sprak mij meteen aan omdat bij de Frontoffice alle vragen van gemeenten over o.a. het bijhouden van de bevolkingsadministratie en het uitvoeren van de paspoortwet terecht komen. Door mijn werkervaring bij de afdeling Burgerzaken kon ik me goed inleven in de vragen die gemeenten stelden. Ik werd aangenomen en ging van een uitvoerende rol bij de gemeente, naar een functie bij RvIG in een meer faciliterende rol.

Hoe heb je de start bij RvIG ervaren?

Mijn start bij RvIG verliep moeiteloos. In de functie van medewerker Frontoffice ben je de ogen, oren en de spreekbuis van RvIG. Hierdoor heb ik de mogelijkheid gekregen om de organisatie direct goed te leren kennen. Ik kan, als RvIG’er, zeggen dat ik ontzettend trots ben om deel uit te mogen maken van een dynamische organisatie met bevlogen collega’s die altijd bereid zijn om elkaar, waar nodig, te helpen. 

En nu, ervaar je dat nog steeds zo?

Ja, zeker! RvIG is voor mij een organisatie waar de ontwikkeling van de medewerkers hoog in het vaandel staat. Zeker als je laat zien dat je je wilt ontwikkelen en bijdragen aan het succes van de organisatie, is er ruimte voor persoonlijke groei. In mijn periode bij de Frontoffice heb ik de organisatie goed leren kennen en is mij opgevallen dat wij ook actief zijn in het Caribisch deel van het Koninkrijk. Als geboren en getogen Bonairiaan, sprak dit mij natuurlijk enorm aan. Ik dacht: ‘hoe mooi zal het zijn als de twee dingen waar mijn hart sneller van gaat kloppen, namelijk het identiteitsdomein en de (ei)landen in het Caribisch deel van het Koninkrijk, samen kunnen komen in mijn baan’. Ik ben mij gaan oriënteren en in 2019 heeft zich voor mij de mogelijkheid voorgedaan om door te stromen naar de functie van Adviseur Kwaliteit Caribisch Gebied. 

Vertel eens wat over je rol als Adviseur Kwaliteit Caribisch Gebied, wat houdt dat in?

De functie van Adviseur Kwaliteit Caribisch Gebied is een zeer afwisselende functie waarin de nadruk ligt op het verhogen van kwaliteit van de bevolkingsadministratie (PIVA) op de drie Openbare Lichamen Bonaire, St. Eustatius en Saba. Dit doe ik door te signaleren hoe de kwaliteit van de PIVA verhoogd kan worden en door de mogelijkheden te verkennen hoe wij vanuit RvIG hier invulling aan kunnen geven. Daarnaast ben ik aanspreekpunt voor de afdelingen Burgerzaken van de zes eilanden voor vragen, opmerkingen, adviezen over de PIVA en de Paspoortwet. 

Waaruit bestaat jouw werkdag/werkweek?

De werkzaamheden die ik op een werkdag uitvoer zijn héél divers. Een gemiddelde werkdag kan er als volgt uitzien:

  • Overleg met collega’s over een plan van aanpak voor een uit te voeren opdracht op één van de drie Openbare Lichamen 
  • Bespreking van de begroting van een project met de afdeling Bedrijfsvoering
  • Selectiegesprekken voeren met kandidaten voor een project op één van de drie Openbare Lichamen 
  • Opdrachtverstrekking om de uitzending te regelen van gedetacheerden naar een van Openbare Lichamen om een opdracht uit te voeren
  • Nota opstellen voor onze staatssecretaris met de actuele stand van zaken over een project
  • Reageren op vragen van de eilanden die per mail zijn binnengekomen
  • Overlegmoment met onze beleidsafdeling 
  • Gesprek met de uitgezonden collega’s 
  • Overleg met een ketenpartner in het Caribisch gebied
  • Voorbereidingen treffen voor de halfjaarlijkse Caribische overleggen

Wat maakt je gelukkig in je rol als Adviseur Kwaliteit Caribisch Gebied bij RvIG?

Door de onderwerpen waar ik mij bij RvIG mee bezig houd en de afwisseling en de mate van vrijheid die ik heb in het uitvoeren van mijn werkzaamheden, haal ik veel voldoening uit mijn werk. Bij RvIG komen mijn vooropleidingen, ervaringen en interesses samen en krijg ik kansen en het vertrouwen om mijn kwaliteiten te ontdekken, ontwikkelen en in te zetten. Samen met mijn collega’s probeer ik in alles wat ik doe onze missie, RvIG is de autoriteit en regisseur van het veilig en betrouwbaar gebruik van identiteitsgegevens, zo goed mogelijk tot uiting te laten komen.

Aytel Soliano
©RvIG

Even voorstellen:

Als geboren en getogen ‘Bonairiaan’, is Aytel na de havo naar Nederland geëmigreerd. Hier heeft hij de mbo-opleiding Administratief Juridische Medewerker Openbaar Bestuur gevolgd waarna hij de hbo-opleiding Personeel en Arbeid heeft afgerond. Een onderdeel van zijn mbo-opleiding was een stage van 6 maanden die Aytel vervulde bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente Helmond, waar zijn interesse en liefde voor Burgerzaken is ontstaan. Aytel is sinds 2013 aan de slag bij RvIG en is Adviseur Kwaliteit Caribisch Gebied.