RvIG'er in beeld: Jony van Hijum

Jony heeft veelal te maken met het ondersteunen van overheidsorganisaties bij autorisatietrajecten. Bijvoorbeeld wanneer er iets wijzigt in de wet waardoor organisaties meer persoonsgegevens nodig hebben. Of juist persoonsgegevens moeten krijgen van een hele nieuwe doelgroep, dat is wanneer organisaties bij Jony aankloppen. En hij helpt ze graag. We spraken Jony over het werken bij RvIG, hoe hij de sfeer ervaart en wat zijn rol als adviseur dienstverlening zo bijzonder maakt. 

Hoe kwam je bij RvIG terecht?

Ik had een alert aangemaakt op werkenbijdeoverheid.nl en kreeg op een gegeven moment deze vacature in mijn mailbox. Ik was al bekend met RvIG vanwege een aantal oud-collega’s die ook voor RvIG werken dus de organisatie was niet helemaal onbekend voor mij.  Daarnaast vind ik het heel bijzonder dat RvIG zo’n belangrijke schakel is voor een heel groot deel van de overheid. In de functie die vrij kwam als Adviseur Dienstverlening kon ik veel van mijn kennis van andere overheidsorganisaties gebruiken en heel veel leren over bedrijfsprocessen. Alles wat ik in het verleden heb gedaan, en wat ik in de toekomst wil gaan doen, kwam eigenlijk samen in deze functie. Zo heb ik bijvoorbeeld als bijbaan gewerkt achter de balie bij de afdeling Burgerzaken, hier kunnen burgers naartoe voor bijvoorbeeld het verlengen van hun paspoort of rijbewijs of het doorgeven van een adreswijziging. 

Hoe heb je de start bij RvIG ervaren?

Omdat ik tijdens de sollicitatieprocedure al een aantal collega’s had ontmoet, had ik meteen al veel aanspraak. Die procedure verliep trouwens heel persoonlijk, transparant en vlot – de gesprekken volgden elkaar snel op en de communicatie tussendoor was heel open en duidelijk.
Mijn teamleider had gevraagd of ik het leuk vond om, nog voor ik mijn eerste werkdag had, aan te sluiten bij het jaarlijkse diner wat voor en door collega’s werd georganiseerd. Op deze manier leerde ik de collega’s eigenlijke eerst in een informele setting kennen en kende ik eigenlijk iedereen al nog voordat ik mijn eerste werkdag had gehad!

En hoe ervaar je het werken bij RvIG nu, nu je er al 'een tijdje' bent?

RvIG is eigenlijk een kleine organisatie binnen BZK. Hierdoor leer je ook je collega’s van andere afdelingen binnen RvIG snel kennen. De sfeer is heel collegiaal. De organisatie was nieuw voor mij, net als het werkveld en de functie. Toch is iedereen bereid je te helpen en zijn/haar kennis en inzichten met je te delen. Dat is fijn, want het komt ook regelmatig voor dat we collega’s van andere afdelingen nodig hebben. Bijvoorbeeld de afdeling Bedrijfsvoering, omdat een van de klanten een vraag heeft over de factuur. Dan moet je snel je weg kunnen vinden en is een goed netwerk heel belangrijk. Gelukkig is dat netwerk goed op te bouwen. Verder is iedereen heel betrokken zowel qua werk als privé. We weten elkaar goed te vinden en houden de lijntjes kort. 

Bij RvIG krijg ik bovendien de ruimte en hulp om mij verder te ontwikkelen en te laten groeien. En omgekeerd helpt het RvIG juist weer dat ik vanuit een andere achtergrond naar de werkzaamheden kijk. Zo helpen we elkaar verder. 

Vertel eens wat over je rol als adviseur dienstverlening, wat houdt dat in?

Als adviseur dienstverlening help ik, veelal, overheidsorganisaties bij autorisatietrajecten. Veel overheidsorganisaties hebben namelijk persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP). nodig om hun publieke taak goed uit te kunnen voeren. We bekijken gedurende een autorisatietraject altijd samen met de aanvragende organisatie welke gegevens zij nodig hebben, waarom ze deze gegevens nodig hebben en voor welke doelgroep precies. Aan de andere kant moeten we ook zoveel mogelijk de privacy van de burgers bewaken, dus ervoor zorgen dat de organisatie alleen die gegevens krijgt die ze nodig hebben en ook niet meer. Je kijkt dus eigenlijk steeds met twee ‘petten’ op naar zo’n autorisatietraject.  

Waaruit bestaat jouw werkdag/werkweek?

Het werk is heel afwisselend en mijn werkweek dus ook. Ik ben veel in contact met mensen vanuit andere disciplines. Bijvoorbeeld met juristen, omdat zij toetsen of de organisatie wettelijk gezien wel gebruik mag maken van persoonsgegevens. Of met technische specialisten, die bekijken of de gegevens die de organisatie wil gaan gebruiken, ook technisch te leveren zijn. En natuurlijk met de afnemer, de ontvanger van de gegevens, om in kaart te brengen wat ze precies willen en waarom ze dat willen. Ik spreek daardoor veel met anderen en bewaak de voortgang van zo’n traject. Daarnaast zijn er ook andere projecten waar ik aan werk, bijvoorbeeld het in kaart brengen van interne processen en beoordelen hoe we die kunnen verbeteren.

Wat maakt je gelukkig in je rol als adviseur dienstverlening bij RvIG?

Wat ik zo bijzonder vind is dat we eigenlijk midden in de maatschappij staan. Veel besluiten die worden genomen of ontwikkelingen die spelen, raken direct of indirect aan ons werk. En het is dan ook onwijs leuk als je er iets over hoort op het journaal of over leest in de krant. Dan denk ik; “mede dankzij onze inzet is het gelukt, wij hebben vanuit onze expertise een belangrijke bijdrage kunnen leveren”. Het gevoel dat mijn werk er dus toe heeft gedaan, dat vind ik het belangrijkste.  

Even voorstellen:

Met zowel een bachelor als master in Communicatie heeft Jony, voordat hij bij RvIG aan de slag ging, veel gewerkt als communicatieadviseur bij verschillende (overheids-)organisaties. Gaandeweg kwam hij erachter dat hij veel interesse heeft in de werking van bedrijfsprocessen, IT en Data. Een tweede master volgde in de richting Business Procesmanagement & IT bij de Open Universiteit. Sinds begin 2020 is Jony werkzaam bij RvIG als adviseur dienstverlening.