Overslaan en naar de inhoud gaan
Naslagwerk

Informatieblad studenten uit Aruba, Curaçao, St. Maarten en Caribisch Nederland

Ga jij binnenkort in Nederland studeren?

Dan is het belangrijk dat je vóór vertrek en na aankomst in Nederland een aantal zaken voor je inschrijving in Nederland regelt.

Voor studenten uit: Bonaire, Saba, St Eustatius, Aruba, Sint Maarten, Curaçao
 

Je vertrekt bijna!

Stap 1. BSN bij aanvraag van studiefinanciering 

Vraag je studiefinanciering aan voor een opleiding in Nederland? En heb je de Nederlandse nationaliteit en nog geen Burgerservicenummer (BSN)? Dan krijg je een BSN als je studiefinanciering aanvraagt. Met je BSN kun je alvast een aantal zaken in Nederland regelen, ook als je nog niet in Nederland bent. Voor het aanvragen van studiefinanciering kijk je op DUO

Vraag je geen studiefinanciering aan? Dan kun je pas een BSN aanvragen in Nederland. Je krijgt dan een BSN na inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) van de Nederlandse gemeente waar je gaat wonen.

Stap 2. Je BSN ontvangen

Je krijgt je BSN per post van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Omdat de post naar het Caribisch gebied er soms lang over kan doen, kun je je BSN ook alvast telefonisch opvragen bij DUO. Wacht daarvoor de e-mail van DUO af met het bericht dat je aanvraag studiefinanciering is verwerkt. In die e-mail staat het telefoonnummer waar je je BSN kunt opvragen.

Stap 3. DigiD aanvragen en activeren

Met je BSN, kun je DigiD aanvragen. DigiD is het online inlogmiddel voor de overheid. Je hebt je DigiD onder andere nodig voor je studentenreisproduct en om in te loggen op Mijn DUO. Meer informatie over het aanvragen en activeren van je DigiD vind je op de website van DigiD.

Stap 4. Afspraak gemeente voor inschrijving in de BRP

Binnen 5 dagen na aankomst in Nederland ben je verplicht je in te schrijven in de BRP van de gemeente waar je gaat wonen. Kijk op de website van de gemeente of je alvast een afspraak kunt maken voor het inschrijven in de BRP.

Tip: Soms hebben gemeenten speciale afspraken of inschrijfdagen voor studenten voor inschrijving in de BRP. Vraag naar deze moge¬lijkheid bij de gemeente waar je gaat wonen of de onderwijsinstelling waar je gaat studeren.

Stap 5. Uitschrijven bevolkingsadministratie

Schrijf je binnen 10 dagen voor vertrek uit bij de bevolkingsadministratie van het eiland waar je woont. Dit is verplicht. Geef bij de uitschrijving door in welke gemeente in Nederland je gaat wonen. Neem het bewijs van uitschrijving mee naar Nederland, dit is één van de documenten die je nodig hebt voor de inschrijving in Nederland. 
Let op: schrijf je je in bij een andere Nederlandse gemeente dan je bij de uitschrijving hebt aangegeven? Dan worden je persoonsgegevens doorgestuurd naar een andere gemeente. Dit kan leiden tot enkele weken vertraging van je inschrijving in de BRP.

Let op: schrijf je je in bij een andere Nederlandse gemeente dan je bij de uitschrijving hebt aangegeven? Dan worden je persoonsgegevens doorgestuurd naar een andere gemeente. Dit kan leiden tot enkele weken vertraging van je inschrijving in de BRP.
 

Je komt aan in Nederland!

Stap 6. Inschrijven in de BRP bij de gemeente

Als je langer dan 4 maanden in Nederland verblijft ben je verplicht om je in te schrijven in de BRP. Dit moet je binnen 5 dagen na aankomst doen, bij de gemeente waar je gaat wonen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Documenten die je altijd nodig hebt.

  • Een geldig paspoort.
  • Het originele bewijs van uitschrijving uit de bevolkingsadministratie.
  • Het bewijs van het adres in Nederland waar je gaat wonen. Bijvoorbeeld een kopie van het huurcontract of een ondertekende brief en kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner, als de persoon toestemming voor inwoning geeft.

Soms vraagt een gemeente ook om;

  • een geboorteakte: vraag deze bij Burgerzaken aan, in de plaats waar je geboren bent. Neem de akte mee naar Nederland. Ben je niet geboren in het Caribische deel van het Koninkrijk? Vraag dan op tijd een (buitenlandse) geboorteakte aan en laat deze als dat nodig is legaliseren en vertalen. Kijk voor meer informatie op nederlandwereldwijd.nl;
  • een huisvestingsvergunning: bij sommige gemeenten heb je een huisvestingsvergunning nodig als je een sociale woning huurt of gaat inwonen bij iemand met een sociale huurwoning. Een huisvestingsvergunning vraag je vóór inschrijving in de BRP bij de gemeente aan. Kijk op de website van de gemeente of je een huisvestingsvergunning nodig hebt.
     
Waar kan je terecht?

Handige links en informatie

Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)

Voor het aanvragen of bij vragen over studiefinanciering
+31 (0)50 599 77 55
www.duo.nl/antillen

Rijksdienst Caribisch Nederland

Informatie over de opstarttoelage.
599 715 83 33
www.rijksdienstcn.com/studiefinanciering
studiefinanciering@RijksdienstCN.com

Arubahuis

De afdeling Onderwijs van het Arubahuis geeft voor vertrek naar Nederland informatie en voorlichting aan studenten uit Aruba. In Nederland helpen ze bij de opvang en begeleiding van studenten met een studielening uit Aruba. In elke Nederlandse regio is er een studie mentor die studenten begeleidt.

+297-528-3400 | +31 (0)70 356 62 00
www.arubahuis.nl/afdelingen/onderwijs
www.ea.aw/pages/studia-na-hulanda
info@arubahuis.nl | arubalening@ea.aw (studielening)

Stichting Studiefinanciering Curaçao (SSC)

In Curaçao verzorgt SSC de aanvraag van studiefinanciering voor studenten uit Curaçao. In Nederland verzorgt de afdeling de opvang, begeleiding en huisvesting voor studenten. Elke regio in Nederland heeft mentoren die studenten begeleiden.

+599 9 724 7272 | +31 (0)30 285 5070
www.ssc.cw | info@ssc.cw

Dienst Studiefinanciering Sint Maarten (DSF)

DSF regelt de aanvullende studiefinanciering voor studenten uit Sint Maarten. In Nederland zijn er mentoren en buddy’s die studenten met een studielening uit Sint Maarten ondersteunen en begeleiden.

+1-721-527-3840
www.studyfinancing-sxm.com | info@studyfinancing-sxm.com

Meer weten?

Heb je vragen over de inschrijving in de BRP in Nederland of het krijgen van een BSN? Neem contact op met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG), via info@rvig.nl of +31 (0)88 900 1000.

Colofon

Rijksdienst voor Identiteitsgegevens
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Postbus 10451 | 2501 HL Den Haag
www.rvig.nl
 

Klik hier voor de pdf

Delen

Scroll naar boven