Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) ontvangt jaarlijks bijna 7.000 meldingen. De impact en gevolgen voor een slachtoffer kunnen groot zijn. Daarom is het belangrijk dat mensen zich bewust zijn van de risico’s wanneer hun persoonsgegevens in verkeerde handen vallen. Gemeenten spelen een belangrijke rol in het informeren over de gevaren van identiteitsfraude. Help mee identiteitsfraude te voorkomen door uw inwoners te informeren. Meer informatie en communicatiemateriaal is te vinden in de Toolkit KopieID-app. Deze informatie kan gedeeld worden via gemeentelijke kanalen.
Rondom de feestdagen wordt de levering van reisdocumenten aangepast. De standaard levertermijn van 5 werkdagen voor reguliere aanvragen geldt ook rondom de feestdagen. Als er een of meerdere feestdagen in die termijn vallen, schuift de levering op.
Op woensdag 26 maart vond de kick-off plaats van de proef ‘Leegstand’. Deze proef is begin april van start gegaan met zes gemeenten. Op 9 april vond de eerste levering via de Webapplicatie Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (WALAA) plaats. Het is het eerste profiel waarvoor een proef werd gehouden na de verankering van LAA in de wet BRP sinds mei 2023.
Op 1 april 2025 treedt de nieuwe versie van het Logisch Ontwerp BRP (LO BRP) in werking, versie 2025.Q2. Deze versie bevat aanpassingen in de BRP API [LO-430].
Vanaf april gaat RvIG de verschillen tussen de BRP en het gezagsregister van de Rechtspraak delen met gemeenten. De verschillen delen we via de Kwaliteitsmonitor.
In 2025 krijgen alle inwoners van Bonaire, Sint-Eustatius en Saba een burgerservicenummer (BSN). De invoering van het BSN heeft gevolgen voor de huidige autorisatie op PIVA-V.