Overslaan en naar de inhoud gaan

Actueel

  • 100.000e Europeaan gekoppeld aan BSN met eIDAS

    Met deze koppeling kunnen burgers van andere lidstaten online zaken regelen met de Nederlandse overheid. Het is een belangrijke mijlpaal dat op 11 september jl. de 100.000e unieke koppeling een feit is. Daaruit blijkt dat eIDAS in een behoefte voorziet en dat steeds meer Europese burgers hun nationale authenticatiemiddel gebruiken om zaken in Nederland online te regelen. De 100.000 unieke Europeanen die gekoppeld zijn kunnen nu diensten van de Nederlandse overheid afnemen. Sinds december 2019 zijn er maandelijks gemiddeld meer dan 2.000 Europeanen gekoppeld aan een Nederlandse identiteit.

  • Pilot Leegstand

    In oktober start de pilot Leegstand van de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA). In totaal kunnen 30 gemeenten deelnemen en er zijn nog een paar plekken beschikbaar. Wil jouw gemeente ook meedoen? Of wil je meer informatie? Laat het ons weten via info@rvig.nl of via de accountmanager van het gemeenteteam.

  • Uitfaseren mailboxserver: nieuwe dienst is in productieomgeving beschikbaar

    Vanaf 27 augustus is de BRP Berichten API in productie beschikbaar voor het verstrekken van gegevens aan afnemers. De BRP Berichten API vervangt de mailboxserver. De mailboxserver wordt gebruikt door gemeenten, afnemers, IND en RvIG voor het onderlinge berichtenverkeer dat nodig is voor het bijhouden, synchroniseren en verstrekken van persoonsgegevens. Deze overgang betekent een belangrijke stap in de modernisering van het gegevensverkeer rondom persoonsgegevens.

  • BSN wijzigen, mag dat?

    ‘Mijn gegevens zijn gelekt bij het recente datalek van Bevolkingsonderzoek Nederland, mag ik nu een nieuw burgerservicenummer (BSN)?’ Dat verzoek hebben RvIG en verschillende gemeenten de afgelopen weken gekregen. Burgers maken zich zorgen over het mogelijk misbruik van hun BSN. Die zorgen zijn begrijpelijk, maar het wijzigen van een BSN is niet mogelijk en bovendien niet het middel om mogelijke identiteitsfraude op te lossen.

  • Datalek veroorzaakt ongerustheid – CMI geeft advies

    Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) ontvangt veel vragen van deelnemers aan het bevolkingsonderzoek van wie persoonsgegevens betrokken zijn bij een recent datalek. Het CMI begrijpt dat een datalek tot grote ongerustheid leidt, maar we willen ook benadrukken dat een datalek niet automatisch betekent dat er sprake is van identiteitsfraude.

  • Status reisdocument niet altijd juist geregistreerd

    Momenteel hebben we te maken met een verstoring van het berichtenverkeer tussen het RAAS en het Basisregister Reisdocumenten. Hieronder lees je wat we nu weten over deze situatie en wat de impact hiervan is.

Scroll naar boven