Documentverificatiedienst
Organisaties als notarissen, banken en autoverhuurbedrijven moeten soms iemands identiteit vaststellen. Deze organisaties noemen wij verifiërende instanties. Met de Documentverificatiedienst controleren zij of reisdocumenten geldig zijn of niet. Want alleen een geldig document kan worden gebruikt voor identiteitsvaststelling. De Documentverificatiedienst bevraagt direct het Basisregister Reisdocumenten, hierin staan alle actuele reisdocumentgegevens.
Autorisatie aanvragen
Verifiërende instanties kunnen de Documentverificatiedienst alleen gebruiken als zij hiervoor geautoriseerd zijn. Zij vragen met eHerkenning een autorisatie aan als er een wettelijke grondslag of een gerechtvaardigd belang is om de informatie uit de Documentverificatiedienst te ontvangen. Aanvragen die met eHerkenning zijn gedaan ontvangen binnen 5 werkdagen een besluit of verzoek tot meer informatie.
Beoordeling en intrekking autorisatieaanvraag
Ingediende autorisatieverzoeken worden beoordeeld op basis van de Paspoortwet en andere wetgeving. Wanneer de autorisatie wordt toegekend, ontvang je een autorisatiebesluit per e-mail. Dit autorisatiebesluit kan je ook gebruiken in het contact met je Technische Aansluitpartij (TAP-partij) indien je als organisatie kiest voor een realtime-integratie met onze API. Stop je met documentverificatie? Dien dan een ‘Verzoek tot intrekken Autorisatie’ in via het ReIS Verificatieportaal. RvIG voert zelf ook beheer op geautoriseerde afnemers. Als we het voornemen hebben om een autorisatie in te trekken, informeren we de afnemer hierover. Die kan dan een zienswijze geven voordat wij besluiten of we de autorisatie intrekken.
Publicatie van autorisaties
Op publicaties.rvig.nl vind je de modelautorisatie voor de Documentverificatiedienst en een overzicht van alle geautoriseerde verifiërende instanties.
De Documentverificatiedienst gebruiken
Deze dienst kan op twee manieren gebruikt worden, via een TAP-partij of via het ReIS Verificatieportaal van RvIG.
Via een TAP-partij
De TAP-partij heeft in haar dienstverlening een realtime-integratie ingericht met onze API voor de Documentverificatiedienst. Dit wil zeggen dat de verifiërende instanties aansluiten op de dienstverlening van de TAP-partij. Er wordt geen rechtstreekse verbinding gemaakt met RvIG. Meer informatie hierover kun je opvragen bij jouw TAP-partij.
Via het ReIS Verificatieportaal
Geautoriseerde verifiërende instanties kunnen met eHerkenning inloggen op het ReIS Verificatieportaal om gebruik te maken van de Documentverificatiedienst.
De controle wordt uitgevoerd op basis van het reisdocumentnummer
Het resultaat van de controle is:
- Hit: Het opgegeven documentnummer is niet geldig en mag niet in omloop zijn.
- No Hit: Het opgegeven documentnummer is geldig en mag in omloop zijn.
Een reisdocument mag in omloop zijn als het de status ‘Geldig’ heeft. Een reisdocument mag niet in omloop zijn wanneer het reisdocument een van de volgende statussen heeft:
- In aanvraag
- Ongeldig
- Definitief Onttrokken
Veelgestelde vragen
Hoe vraag ik eHerkenning aan?
Ga naar https://www.eherkenning.nl/nl/eherkenning-aanvragen en vraag daar eHerkenning aan.
Vervangt de Documentverificatiedienst het huidige Verificatieregister?
Wat is het verschil tussen het huidige Verificatieregister en de Documentverificatiedienst?
Wanneer wordt het huidige Verificatieregister uitgefaseerd?
Wat gebeurt er met mijn huidige autorisatie op het Verificatieregister als ik een nieuw autorisatiebesluit heb op de Documentverificatiedienst?
Waarom moeten verifiërende instanties opnieuw een autorisatie aanvragen voor de Documentverificatiedienst als ze al een autorisatie hebben op het Verificatieregister?
Met wie kan ik contact opnemen als ik vragen heb over de Documentverificatiedienst of het autorisatieaanvraagproces?
Neem hiervoor contact op met de Frontoffice van RvIG via info@rvig.nl.
Met wie kan ik contact opnemen als ik problemen heb met documentverificatie via het portaal van de Technische Aansluitpartij?
Hoe moet ik een autorisatie aanvragen voor de Documentverificatiedienst als ik geen eHerkenning heb?
Kun je geen gebruik maken van eHerkenning? Gebruik dan het Autorisatieaanvraagformulier Documentverificatiedienst om een aanvraag in te dienen. Aanvragen die met het Autorisatieaanvraagformulier Documentverificatiedienst zijn gedaan ontvangen binnen 6 weken een besluit of verzoek tot meer informatie. Het Autorisatieaanvraagformulier komt binnenkort beschikbaar.
Waarom moet ik bij gebruik van de Documentverificatiedienst via een Technische Aansluitpartij een pseudoniem meegeven?
In verband met de beveiligingseisen en ter voorkoming van fraude/misbruik waarvoor RvIG primair verantwoordelijk is, is het noodzakelijk dat de verifiërende instantie bij raadpleging van de Documentverificatiedienst door een medewerker voor logging en user-ID, in de vorm van een pseudoniem doorgeeft. Zodat eventueel misbruik herleidbaar is naar een natuurlijk persoon.