Overslaan en naar de inhoud gaan

Functiescheiding

Er zijn altijd 3 of meer personen betrokken bij het verstrekken, beheren en uitreiken van een reisdocument. Dit wordt functiescheiding genoemd. Functiescheiding zorgt ervoor dat het werkproces betrouwbaar verloopt en voorkomt fraude.

Het aanvraagproces van reisdocumenten bestaat uit 3 stappen:

  • verstrekken
  • beheren
  • uitreiken

Het verstrekken, beheren en uitreiken van reisdocumenten moet betrouwbaar en eerlijk verlopen. Daarom zijn altijd 3 of meer personen betrokken bij het dit proces. Verschillende medewerkers voeren verschillende handelingen uit. Dit voorkomt fraude. Ook biedt dit bescherming voor de medewerker bij mogelijke dwang of chantage van buiten de organisatie.

Verstrekken

Voordat de aanvraag via het Reisdocumenten Aanvraag- en Archiefstation (RAAS) wordt verzonden, beoordeelt een ambtenaar (dus geen inhuur) of het document afgegeven mag worden. Deze beslissing is de juridische verstrekking.

Beheren

Is het reisdocument gemaakt en door de gemeente ontvangen, dan klaart de gemeente het reisdocument in. Dat houdt in dat het reisdocument fysiek en administratief toegevoegd wordt aan de voorraad reisdocumenten.

Uitreiken

Het fysiek overhandigen van het document aan de aanvrager en het vermelden van het uitreiken in de reisdocumentenmodule.

Nieuwe vorm

Tijdens de RvIG Kennistour 2024 en NVVB jaarcongres wordt het voornemen voor een nieuwe vorm van functiescheiding toegelicht. Op dit moment werkt de VNG aan een impactanalyse. Op basis van de resultaten van de impactanalyse wordt de nieuwe vorm van functiescheiding vastgesteld en wordt de informatie op deze webpagina gewijzigd.

Scroll naar boven