Overslaan en naar de inhoud gaan

Van GBA naar de BRP: 10 jaar gezamenlijk beheer van persoonsgegevens

In een tijdperk waarin kwaliteit van informatie steeds belangrijker wordt, speelt de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) een cruciale rol in de relatie tussen de Nederlandse overheid en haar burgers. De BRP, die dit jaar haar tiende verjaardag viert, heeft de manier waarop persoonsgegevens worden gebruikt, fundamenteel veranderd. Maar hoe is de BRP ontstaan, en welke doelen dient het? In 2024 kijken we elke maand naar één facet van deze basisregistratie met deze maand als onderwerp: het ontstaan van de BRP.

De oorsprong van de BRP ligt in een periode waarin de overheid en gemeenten geconfronteerd werden met groeiende uitdagingen in gegevensbeheer. Het toenmalige systeem, de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) kon niet langer voldoen aan de eisen die eraan gesteld werden. Grote afnemers hadden dringend behoefte betere, snellere gegevensverstrekking en aan een actieve registratie van niet-ingezetenen, gemeenten wilden meer grip op de gegevenskwaliteit en burgers eisten meer transparantie in de verwerking van hun eigen gegevens. ‘We zagen dat de behoefte aan een meer geïntegreerde aanpak van persoonsgegevens essentieel was voor zowel de effectiviteit van overheidsdiensten als voor de privacy van de burger,’ herinnert Frans Rijkers zich nog, een van de oorspronkelijke ontwerpers die destijds betrokken was.

Het concept en ontwerp

Het ontwerp van de nieuwe BRP was gericht op het creëren van nieuwe centrale voorzieningen: de Registratie niet-ingezetenen (RNI), de Verstrekkingsvoorziening (BRP-V) en de Kwaliteitsmonitor. Het doel was om een uniforme, kwalitatief hoogstaande bron van persoonsgegevens te bieden die door verschillende (overheids)instanties gebruikt kan worden. Tegelijkertijd werd voor burgers de inzage in het gebruik van de eigen gegevens verbeterd. Dit vereiste een enorme inspanning op het gebied van samenwerking, technologie, beleid én privacybescherming,’ aldus Frans. “We hebben het bij de BRP al snel over duizenden aangesloten organisaties, zowel overheid als private partijen.”.

Wetgeving en implementatie

De totstandkoming van de BRP was een complex proces dat nauwe samenwerking vereiste tussen verschillende lagen van de overheid, uitvoeringsorganisaties en belangengroepen. De wetgeving die de BRP mogelijk maakte, creëerde een wettelijk kader dat zowel het gebruik van de gegevens als de bescherming van de privacy waarborgde. Vooral de implementatie van de RNI was een technologische uitdaging; hierbij werden gegevens uit verschillende systemen van afnemers, over een periode van een aantal jaar, overgebracht naar één nieuw, digitaal systeem.

Image
Een visual van 10 jaar BRP

Conclusie

De BRP vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal in de informatievoorziening van de overheid en haar dienstverlening. De BRP heeft niet alleen de efficiëntie en de kwaliteit van het persoonsgegevensbeheer verbeterd maar heeft ook de basis gelegd voor verdere innovaties in overheidsdiensten. Als we vooruitkijken, blijft de BRP in ontwikkeling, gedreven door maatschappelijke ontwikkelingen en technologische vooruitgang; met voortdurende input van betrokken burgers, gemeenten en afnemers. ‘De toekomst van de BRP is veelbelovend,’ concludeert Frans. ‘Het zal enerzijds blijven gelden als een solide basis voor een transparante, efficiënte en burgergerichte dienstverlening van de overheid. En anderzijds voor de burger bijdragen aan meer regie op de eigen gegevens, ook buiten het domein van de overheid”. Op weg naar een all inclusive BRP!

Scroll naar boven