Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeente als buitengemeentelijke afnemer - GABA

Een aantal organisaties mogen de persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) onder voorwaarden en voor specifieke taken gebruiken.

De Belastingdienst, pensioenfondsen en verzekeraars zijn voorbeelden van organisaties die gebruik mogen maken van de persoonsgegevens in de BRP.

Als een gemeente gegevens nodig heeft van andere gemeenten dan hebben ze dezelfde rechten en plichten als bovengenoemde organisaties. Zo’n gemeente heet dan "gemeente als buitengemeentelijke afnemer (GABA)". Een GABA mag gegevens opvragen uit de gemeentelijke basisadministraties van andere gemeenten.

Gemeenten doen voor het grootste deel hetzelfde werk, daarom zijn GABA’s geautoriseerd voor dezelfde taken. Voor deze taken is vastgesteld welke set gegevens de GABA uit de BRP mag krijgen.

Een GABA krijgt alleen die gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van al deze taken. Een overzicht van deze set gegevens en het doel van het gebruik staat in het Rapport modelautorisatie GABA.

Herziening GABA-besluit

De afgelopen tijd is RvIG met gemeenten bezig geweest om het GABA-besluit te herzien. Het GABA-besluit is nu een erg lang besluit, dat niet voor iedereen even leesbaar is. De afgelopen tijd hebben we in samenwerking met een aantal gemeenten in werkgroepen alle taken tegen het licht gehouden. Grondslagen zijn waar nodig aangepast en alle werkprocessen en toelichtingen zijn burgervriendelijk herschreven.

De belangrijkste wijzigingen:

  • De taken die volgen uit de Wet Bibob zijn toegevoegd. In het besluit heet deze taak ‘Integriteitsbeoordelingen’. Gemeenten mogen na de ingangsdatum van het nieuwe autorisatiebesluit de BRP-V dus bevragen om integriteitsbeoordelingen uit te voeren.
  • Er is een taak ‘Toezicht, handhaving en opsporing’ in het autorisatiebesluit opgenomen. Deze taak ziet op de toezichts- en handhavingstaken waarmee toezichthouders van de gemeente zijn belast en waarvoor gegevens uit de BRP nodig zijn. Daarnaast is deze taak bedoeld voor het opsporen van strafbare feiten door de gemeentelijke opsporingsambtenaren.
  • ‘Vergunningen, vrijstellingen, ontheffingen en meldingen op grond van een gemeentelijke verordening’ is de lange naam van de laatste nieuwe taak die is toegevoegd. Belangrijk bij deze taak is dat er niet meer alleen wordt verwezen naar de APV, maar naar iedere gemeentelijke verordening.
  • Om het besluit leesbaarder en transparanter te maken zijn de gegevenssets herzien en zijn ze verplaatst naar een los en overzichtelijk bestand. De sets die in deze losse bijlage (Gegevensoverzicht gemeenten) staan, zijn de bouwstenen waarmee alle gegevenssets kunnen worden samengesteld. In plaats van bijna 50 volledige gegevenssets in het besluit zijn dit nu circa 20 van deze bouwstenen. Dat scheelt al gauw zo’n 80 pagina’s in het besluit én is eenvoudiger in te regelen in de interne autorisaties van de gemeente.

Gemeenten worden gefaseerd geautoriseerd voor het nieuwe besluit. We streven ernaar dat alle gemeenten vanaf 1 december gebruikmaken van de herziene autorisatie Alle gemeenten ontvangen in juni een nieuw autorisatieaanvraagformulier. Op dit formulier moeten nog gegevens ingevuld worden.

We vragen gemeenten het formulier zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 1 augustus, terug te sturen, zodat de indeling van de gemeente tijdig gepland kan worden. Na ontvangst van het ingevulde en ondertekende AAF ontvangen gemeenten een terugkoppeling als de ondertekening is goedgekeurd. Uiterlijk twee weken na ontvangst delen we de ingangsdatum van de herziene GABA.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de Frontoffice van RvIG, via info@rvig.nl.

Scroll naar boven