Overslaan en naar de inhoud gaan

Gespreksstarter

Het samen scherp blijven op aanvraag en uitgifte van paspoorten en identiteitskaarten, vraagt ook om het voeren van een dialoog. Het delen van ervaringen en elkaar vragen stellen. Hoe gaan jij en jouw collega’s om met de uitdagingen die jullie tegenkomen bij de aanvraag en uitgifte? De gespreksstarter kan ondersteunen bij dit gesprek.

Wat heb je nodig?

Elke collega heeft nodig:

  • Een pen
  • Een leeg vel papier (bij voorkeur een A4 voor voldoende schrijfruimte)

Hoe werkt het?

  1. Vorm een groepje met drie collega’s.
  2. Vouw het papier in vieren. Schrijf in het linker vlak bovenaan jouw vraag op waar je graag antwoord op wilt of de uitdaging die je tegenkomt. Vervolgens geeft iedereen het papier door aan iemand in de groep. Dit kan bijvoorbeeld met de klok mee.
  3. Lees de vraag of uitdaging op het papier die je krijgt van je groepsgenoot. Schrijf in een van de andere drie lege vlakken jouw antwoord. Dit kan een tip of reactie zijn. Geef de kaart door aan iemand anders in de groep.
  4. Dit herhaal je totdat je jouw eigen papier weer terug hebt. De drie lege vlakken zijn nu voorzien van reacties en tips van je groepsgenoten.
  5. Op basis van de gedeelde vragen en uitdagingen en de tips en antwoorden die zijn gegeven, ga je met elkaar in gesprek. Welke antwoorden verrassen en wat is juist heel herkenbaar? De antwoorden vormen een uitnodiging om met elkaar de dialoog aan te gaan.
     
Scroll naar boven