Overslaan en naar de inhoud gaan

Meldingsregistratie

Het ReIS Aanvraagportaal (RAP) breiden we stapsgewijs uit met nieuwe functionaliteiten. Binnenkort nemen we de functionaliteit Meldingsregistratie in gebruik, startend met de RAP gebruikers. Hieronder lees je meer over deze functionaliteit en de planning en wat dit voor jouw werkzaamheden betekent.

Met de meldingsregistratie meld je makkelijk en snel gebeurtenissen die invloed hebben op de status van het reisdocument. Na de melding wijzigt de status direct (voor zover van toepassing) in het Basisregister Reisdocumenten. Dit is de bron van reisdocumentgegevens.

Gebruik van C-formulieren

  • Als je als RAP gebruiker de meldingsregistratie gebruikt, hoef je geen C3 en C7 formulier meer in te vullen.
  • Het bijhouden van categorie 12 blijft voorlopig wel nodig.
  • Als je een melding registreert bij een reisdocument van een ingezetene blijft een C3 formulier richting de gemeente van inschrijving nodig.

Meldingen worden direct verwerkt

Meldingen zijn na opvoeren direct inzichtelijk voor andere instanties. Als de melding resulteert in een nieuwe status en het reisdocument bijvoorbeeld ongeldig wordt, gaat dit per direct in. Doordat meldingen direct verwerkt worden, blijft het Basisregister Reisdocumenten  actueel en betrouwbaar en verkleinen we de kans op fouten en fraude.

Bekijk voor een eerste indruk de video hieronder

Het is belangrijk dat de status
van het reisdocument klopt.

Daarom moet een vermissing of
vermoeden van fraude...

zo snel mogelijk geregistreerd worden.

Met de nieuwe functionaliteit
meldingsregistratie...

kun je middels een melding de status van
het reisdocument direct zelf aanpassen...

in het Basisregister Reisdocumenten.

Dit register is de bron van
reisdocumentengegevens.

Dit zorgt er ook voor dat de C3 en
C7 formulieren niet meer nodig zijn...

en er geen vertraging meer is tussen
de melding en de verwerking.

Hierdoor verkleinen we de kans op
fouten en fraude aanzienlijk.

Het proces van melden
wordt voor iedereen gelijk.

Dit betekent dat iedereen
dezelfde informatie verstrekt...

en ook dezelfde informatie ontvangt.

Dat maakt de status van het reisdocument voor
iedereen overzichtelijker en eenvoudiger.

De nieuwe meldingsregistratie.
Actueel, snel en efficiënt.

Meer weten?

www.rvig.nl/reisdocumenten

De planning

In mei organiseren we eerst een gebruikersbijeenkomst met een testgroep waarna instructiesessies met geautoriseerde RAP gebruikers volgen. Hierna bepalen we de definitieve datum waarop de functionaliteit beschikbaar komt, de verwachting is momenteel medio juni/juli. De gemeenten krijgen de functionaliteit vervolgens na de zomer beschikbaar in hun burgerzakenapplicatie.

Scroll naar boven