Grote stap vooruit: steeds minder verschillen tussen BRP en gezagsregister
De samenwerking tussen RvIG, de Rechtspraak en gemeenten werpt zichtbaar vruchten af: van de uitgeleverde verschillen tussen de Basisregistratie Personen (BRP) en het gezagsregister van de Rechtspraak is sinds april ruim 75% opgelost. Dat is goed nieuws voor gemeenten én voor de partijen die dagelijks afhankelijk zijn van correcte gezagsinformatie – zoals Jeugdzorg, Politie en de Koninklijke Marechaussee.
In totaal zijn er ongeveer 22.000 verschillen tussen de BRP en het gezagsregister geconstateerd. In april zijn we gestart met het actief delen van deze bevindingen via de Kwaliteitsmonitor. In die eerste fase deelden we één type bevinding – het type dat het meest voorkwam. Gemeenten gingen daar voortvarend mee aan de slag en behaalden snel resultaat. Dat succes maakte het mogelijk om in juli door te gaan met fase 2, waarin we vier nieuwe typen bevindingen hebben gedeeld. In totaal zijn er nu ruim 17.000 verschillen met gemeenten gedeeld waarvan inmiddels 76% is opgelost!
De volgende type bevindingen delen we in november of januari, dat is fase 3. Daarna volgen nog een of 2 fases met de laatste bevindingen.
Samenwerking blijft cruciaal
Het oplossen van de verschillen vraagt intensieve samenwerking tussen gemeenten en rechtbanken. Dankzij de gemaakte afspraken met de Rechtspraak verloopt het opvragen van uittreksels soepel. Gemeenten geven aan blij te zijn met dit proces.
Ook het gezagsregister kan onjuistheden bevatten
Soms blijkt dat de informatie in het gezagsregister zelf niet klopt. In dat geval is het belangrijk dat de gemeente dit meldt bij de betreffende rechtbank. De rechtbank kan de gegevens vervolgens corrigeren, zodat beide registraties weer op elkaar aansluiten. Alleen op die manier blijft de kwaliteit van de gezagsinformatie duurzaam op peil.
Op weg naar een volledig digitale uitwisseling
De volgende stap is de overstap naar een geautomatiseerde digitale koppeling tussen de Rechtspraak en de BRP. Zodra een gerechtelijke uitspraak wordt vastgelegd in het gezagsregister, ontvangt de gemeente straks automatisch een digitale kennisgeving. Daarmee verdwijnen papieren poststukken, verkorten we doorlooptijden en verbeteren we de kwaliteit van de gezagsinformatie verder. De ambitie is om deze digitale uitwisseling in 2026 te realiseren.
Meer informatie
Op rvig.nl/verbeterengezagsregistratieBRP vind je meer informatie en de veelgestelde vragen.