Overslaan en naar de inhoud gaan

Identiteitsfraude? Meld het bij het CMI.

Jaarlijks ontvangt het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) duizenden meldingen van mensen die met (mogelijke) identiteitsfraude te maken krijgen. Ruim de helft van deze meldingen heeft betrekking op (een kopie van) een identiteitsdocument. Het is dus heel belangrijk om voorzichtig met je persoonsgegevens om te gaan. Daarom vroegen we deze zomer met online advertenties extra aandacht voor de KopieID-app. Met deze app maak je een veilige kopie van je identiteitsdocument. Zo bescherm je jouw identiteitsgegevens en maak je het oplichters moeilijker om je gegevens te misbruiken. Dat is belangrijk, want identiteitsfraude kan grote financiële, juridische en emotionele gevolgen hebben. Ben of ken jij een slachtoffer van identiteitsfraude? Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) biedt hulp en advies.

Hebben oplichters jouw identiteitsgegevens in handen of zijn er al aanwijzingen dat je gegevens worden misbruikt? Kom dan direct in actie.

  1. Heeft de oplichter toegang gehad tot jouw bankrekening? Neem dan direct contact op met de bank. Mogelijk kan de bank verdere schade voorkomen.
  2. Doe aangifte bij de politie. Aangifte doen is noodzakelijk om daders op te kunnen sporen en/of de kans te verminderen dat anderen slachtoffer worden. De aangifte is ook een vereiste om de geleden schade te kunnen verhalen.
  3. Doe melding bij het CMI voor hulp en advies. Het CMI richt zich op de ondersteuning en begeleiding van slachtoffers. Denk daarbij bijvoorbeeld aan advies over hoe de identiteitsfraude kan worden gestopt en de gevolgen kunnen worden hersteld. Als het nodig is, schakelt het CMI daarbij met ketenpartners.

Oplichters steeds creatiever

De manieren waarop identiteitsfraude wordt gepleegd veranderen voortdurend. Gegevens worden ontfutseld via bijvoorbeeld valse advertenties voor werk, woonruimte of investeringen. Of gegevens zijn verstrekt na telefonisch contact met een zogenaamde medewerker van de overheid, bank of politie. Ook ziet het CMI dat phishingmails en sms’jes steeds moeilijker te onderscheiden zijn van echte berichten. Criminelen gebruiken een professionele opmaak, herkenbare logo’s en een persoonlijke aanhef om vertrouwen te winnen. Het CMI krijgt inmiddels ook al meldingen over fraude waarbij het stemgeluid van een bekende wordt nagebootst met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). In deze gevallen bellen oplichters iemand op en doen ze zich telefonisch voor als een vriend of familielid in nood – vaak met het doel om snel geld los te krijgen.

Bewustwording belangrijk

Het CMI is niet alleen een meldpunt, maar zet zich ook actief in om de bewustwording rondom identiteitsfraude te vergroten. Zodra oplichters jouw identiteitsgegevens in handen hebben, kunnen ze deze op allerlei manieren misbruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een lening op jouw naam, maar ook aan ernstigere vormen van misbruik. Criminelen kunnen jouw identiteitsgegevens gebruiken om een pand te huren waar illegale praktijken plaatsvinden bijvoorbeeld. Of zich als jou voordoen en zo anderen geld of gegevens ontfutselen. Met video’s, folders en presentaties brengt het CMI deze gevaren onder de aandacht.

Klik hier voor meer informatie over het CMI en identiteitsfraude.

Delen

Taal pagina
Nederlands
Scroll naar boven