Op welke manier wordt de paspoortsignaleringlijst verspreid en welke stappen moet de gemeente uitvoeren om de informatie goed te verwerken?
De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) verspreidde in het verleden maandelijks de signaleringslijst in een papieren variant. Met de modernisering van het register is de manier van verspreiden van deze lijst veranderd.
Voor gemeenten
Gemeenten ontvangen via het berichtenverkeer van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) dagelijks de mutaties en maandelijks de volledige lijst met gesignaleerde personen in de vorm van een vrij bericht (Vb01). Gemeenten verwerken de signaleringsmutaties in de GBA. De gemeente voert de volgende handelingen uit:
- Bekijken vrij bericht (Vb01) van het Register Paspoortsignaleringen (RPS).
- Verwerken van de nieuwe en de vervallen signaleringen in de GBA.
- Bij aanvragen voor een nieuw reisdocument de GBA raadplegen of betrokkene gesignaleerd staat.
- Bij vestiging vanuit het buitenland de totaallijst raadplegen of betrokkene gesignaleerd staat en dit in de GBA verwerken.
Voor grensgemeenten, het Caribisch deel van Nederland, Aruba, Sint Maarten en Curaçao
Grensgemeenten en het Caribisch deel van Nederland, Aruba, Sint Maarten en Curaçao ontvangen in een beveiligde e-mail een doorzoekbare lijst in PDF-formaat. De e-mail bevat de volledige lijst met gesignaleerde personen en wordt maandelijks opgestuurd. Bij aanvragen voor een nieuw reisdocument wordt de lijst geraadpleegd.