Hoe werkt de TMV voor gemeenten en openbare lichamen
De TMV 2.0 legt nadruk op het doen van kwalitatief goede terugmeldingen Afnemers kunnen een toelichting schrijven en bijlagen en contactgegevens bijvoegen. Dit draagt bij aan de verhoging van de kwaliteit van de terugmeldingen en daarmee de kwaliteit van de BRP.
De Terugmeldvoorziening (TMV2.0) bestaat uit de digimeldingvoorziening voor afnemers en het TMV2.0 portaal voor gemeenten of openbare lichamen.
Afnemers doen de terugmelding via digimelding. Terugmelden vindt plaats op de gemeente of openbaar lichaam van bijhouding. Afnemers moeten deze met de TMV 2.0 zelf kiezen. Via Digimelding komt de terugmelding vervolgens in het TMV2.0 portaal van de gekozen gemeente of openbaar lichaam.
Een gemeente of openbaar lichaam ontvangt de terugmelding in het TMV2.0 portaal voor bijhouders en kan daar de terugmelding in behandeling nemen en afhandelen.
Een gemeente of openbaar lichaam kan een in het TMV2.0 portaal ontvangen terugmelding over persoonsgegevens waarvan een andere gemeente of openbaar lichaam bijhouder is, doorsturen naar deze andere gemeente of openbaar lichaam.
Afnemers kunnen hun contactgegevens en maximaal 5 bijlages met een terugmelding meezenden. Ook kunnen afnemers hun bevindingen in een extra lange toelichting schrijven. Het is voor een gemeente of openbaar lichaam essentieel om te weten waarom de afnemer twijfelt aan de gegevens in de BRP. Hiermee voorkomt de afnemer dat de gemeente of openbaar lichaam de melding onterecht afwijst.