Overslaan en naar de inhoud gaan

Project Management Officer: Marlies Laarman

Marlies Laarman is sinds januari 2020 Project Management Officer (PMO) bij RvIG. Als PMO is zij dé spin in het web bij verschillende projecten. Een PMO gaat namelijk over de methode, standaarden, de aanpak én de rapportages van projecten en programma’s. Een belangrijke rol dus, die bijdraagt aan een succesvolle en efficiënte projectaanpak. We spraken Marlies over het werken bij RvIG en haar rol als PMO.

Image
Een foto van Marlies Laarman voor een muur en een boom. Deze foto is gemaakt voor een artikel in de serie RvIG'er in beeld

Even voorstellen

Na een opleiding MBO4 dierenverzorging tot manager van een asiel, pension of kennel, is Marlies in 2007 gestart bij de ANWB bewegwijzering als project assistente. In 2013 maakte ze de interne overstap naar Projecten en ICT en startte ze in de rol als Project Management Ondersteuner. Vanaf 2017 tot 2019 werkte ze bij het CAK als Project Management Officer (PMO). In haar vrije tijd houdt ze van sporten, gaat ze naar de boerderij met haar kinderen, borrelt ze met vrienden of gaat ze op pad met haar gezin. Marlies is sinds januari 2020 werkzaam bij RvIG. 

Ik was op zoek naar een andere baan en heb ooit een job-alert ingesteld bij Werken voor Nederland. In mijn mail ontving ik een vacature als Project Management Officer (PMO) bij RvIG. Na mij verdiept te hebben in de site van RvIG heb ik besloten te solliciteren. De sollicitatieprocedure verliep heel snel en heb ik als professioneel en prettig ervaren. Tijdens de gesprekken was er ruimte voor dialoog en werd er oprecht interesse getoond in mij als persoon.

Hoe heb je de start bij RvIG ervaren? 

Tijdens mijn eerste weken werd mij een buddy toegewezen die mij wegwijs maakte bij RvIG. Hierdoor kreeg ik de tijd om de sfeer en informatie in mij op te nemen. Het team P3Office (Portfolio, Programma en Project Office) binnen RvIG was toen zelf ook nog relatief nieuw in de organisatie. Het is dan leuk om met elkaar te groeien in een organisatie als RvIG. Het P3Office beschikt over de expertise en middelen om te adviseren en te ondersteunen bij het opstarten, uitvoeren en afronden van portfolio, programma’s en projecten. Wij dragen ook bij aan een realistische en evenwichtige portfolio die past binnen de strategie van RvIG. Verder richten wij ons ook op de informatievoorziening omtrent standaardisering en richtlijnen, zoals uniform werken binnen de projecten.

En hoe ervaar je het nu, nu je er al ‘een tijdje’ bent?

RvIG is een organisatie die op een positieve manier bijdraagt in de samenleving. Het is een interessante werkgever die beschikt over een belangrijke bron van informatie waar goed mee om moet worden gegaan. Dat maakt de projecten ook heel verschillend. Er zijn projecten die zich op de interne processen richten maar ook projecten die te maken hebben met diverse externe partijen zoals o.a. gemeenten, zorgverzekeraars, andere overheidsorganisaties en het Caribisch gebied.    
Binnen de organisatie werken we met een heel divers gezelschap collega's en gaan we respectvol met elkaar om. Het management is heel toegankelijk en staat open voor initiatieven en ideeën.

De organisatie is heel flexibel, dat heeft zich o.a. bewezen in de ommezwaai van 5 dagen op kantoor werken naar 5 dagen thuiswerken tijdens de eerste coronalockdown. RvIG stimuleerde je om genoeg te bewegen, je rust te pakken indien dat nodig is en ideeën in te brengen om het thuiswerken aangenamer te maken. Het contact met mijn collega’s was in die periode ondanks het thuiswerken goed en leuk. Dat is fijn, omdat dit bijdraagt aan zowel de sfeer binnen het team als mijn werkgeluk.  

Binnen RvIG is enige tijd geleden ook de ‘Koffieroulette’ ontstaan: om de zoveel tijd een half uurtje bijkletsen met collega’s die je weinig tot niet ziet door het thuiswerken. Ik vind het altijd wel leuk om hieraan mee te doen. 

Vertel eens wat over je rol als Project Management Officer, wat houdt dat in?

Een PMO gaat over de methode, standaarden, de aanpak en de rapportages van projecten en programma’s en levert ondersteuning op de 3 P’s (projecten, programma’s, portfolio). Daarnaast adviseren, informeren en organiseren wij om te zorgen dat er door het team de juiste dingen worden gedaan. 
Een greep uit de taken van een PMO: zorgen voor de juiste templates en deze verbeteren of vernieuwen wanneer nodig, organiseren en faciliteren van workshops/teammeetings en zorgen voor interne en-of externe communicatie in samenwerking met de afdeling Communicatie. Maar ook sparren met de projectleiding over projectaanpak, administratieve taken zoals het vastleggen van acties, risico’s en issues en de opvolging hiervan, het compleet maken van rapportages in samenwerking met projectleiding en de financiële afdeling. Dit alles draagt bij aan een succesvolle en efficiënte projectaanpak en het daarbij behorende resultaat.

Image
Een foto van Marlies Laarman in een manege met strobalen op de achtergrond. De foto is gemaakt voor een artikel in de serie RvIG'er in beeld

Waaruit bestaat jouw werkdag/werkweek?

Om 08.00 uur gaat de laptop open met een bakje koffie. Daarna breng ik de kinderen naar school om vervolgens mijn mail weg te werken. Om contact te houden met mijn programmamanagers of projectmanagers staan er verspreid over de week meetings gepland. Hierin bespreken wij: wat is er gebeurd afgelopen week, wat gaat er goed/minder goed en wat staat ons de week erna te wachten. Ook probeer ik om 12.00 uur een stuk te gaan wandelen of te sporten, zo hou ik mij energiek voor de rest van de dag. 
Verder neem ik naast mijn projectwerkzaamheden deel aan werkgroepen en werken wij samen met de andere PMO aan het continu verbeteren van onze werkzaamheden. 

Wat maakt je gelukkig in je rol als PMO bij RvIG?

De afwisseling van de projecten is erg leuk, bovendien zijn de werkzaamheden voor elk project weer anders. Elk project wordt op een andere manier uitgevoerd, elke projectmanager is anders. Jij als PMO kijkt dus per project opnieuw waar de behoefte aan ondersteuning ligt. Zo kun je als PMO worden ingezet op bijvoorbeeld communicatie, maar ook risicomanagement, configuratiebeheer, planning, budgetbewaking en rapportages. Maar ook ben je soms verantwoordelijk zijn voor de inkoop van producten en diensten.

Werken bij RvIG?

Scroll naar boven