Overslaan en naar de inhoud gaan

Senior data-analist: Oksana Korobko

Oksana is data-analist bij RvIG. Een brede functie, zo houdt ze zich bezig met het uitvoeren van data-analyses, maar stelt ze hiervoor ook teams samen en is ze verantwoordelijk voor verschillende projecten binnen RvIG. En dan had ze óók nog eens tijd voor een interview voor de rubriek ‘RvIG’er in beeld’. Je leest het verhaal van Oksana hier.

Image
Een foto van Oksana Korobko. De foto is gemaakt voor een artikel in de serie RvIG'er in beeld

Even voorstellen

Na een opleiding in Sterrenkunde (MSc) en een PhD in Psychometrie, werkte Oksana sinds 2007 als data-analist en statisticus bij verschillende organisaties. In 2016 is ze als data-analist aan de slag gegaan bij RvIG, waar ze sinds 2019 senior data-analist is. In haar vrije tijd leest ze graag boeken over geschiedenis, staat ze graag in de keuken en houdt ze van reizen. 

Hoe kwam je bij RvIG terecht?

Op de website van www.werkenvoornederland.nl zag ik de vacature voor data-analist staan. 

Heb je bewust gekozen voor RvIG als werkgever?

Nee, het was de beschrijving van de vacature die me aantrok. Het analyseren van allerlei verschillende gegevens, daar had ik toen al bijna 10 jaar werkervaring in. Data waarbij zoekprofielen moesten worden gemaakt en waar met persoonsgegevens werd gewerkt echter, dat had ik nog nooit gedaan. Dat trok mij echt aan in de vacature, dat leek me heel interessant.  

Het duurde bijna 2 maanden voordat ik voor een sollicitatiegesprek was uitgenodigd. Eerlijk gezegd dacht ik toen al dat ik niet zou worden uitgenodigd en verwachtte ik dat dus niet meer. Maar uiteindelijk belde de toenmalige verantwoordelijke voor de werving mij op en nodigde me uit. 

Het gesprek verliep heel vriendelijk. Er was ook ruimte om vragen te stellen en een beeld te krijgen bij de baan zelf. Na het sollicitatiegesprek (selectiegesprek) was ik binnen 1 week voor een draagvlakgesprek uitgenodigd. Ook dat verliep goed, het waren allemaal vriendelijke mensen. Uit dat gesprek vormde ik een beeld over de organisatie en mijn toekomstige collega’s. Een dag later werd ik opgebeld voor het arbeidsvoorwaardengesprek. 

Hoe ben je binnen je team verwelkomd?

Ik ben heel warm verwelkomd. Het team waarin ik kwam te werken bestond toen uit 3 interne medewerkers en 1 externe medewerker. Iedereen was erg behulpzaam. Eerlijk gezegd voelde ik mij vanaf dag één al lekker in mijn vel, ik kreeg de tijd en ruimte om nieuwe dingen te leren. Dat was erg fijn.

Hoe ervaar je de sfeer?

De sfeer is goed en ik voelde mij al snel op mijn gemak. Ik werk met collega’s die veel kennis hebben van de Basisregistratie Personen (BRP) en het Reisdocumentendomein en zij staan altijd klaar om een ander te helpen. Van deze collega’s heb ik veel geleerd en ze motiveren mij in mijn werk.

Vertel eens wat over je rol als senior data-analist, wat houdt dat in?

Ik ben verantwoordelijk voor de RvIG-brede projecten waarbij wij als team aangehaakt zijn. Ik adviseer collega’s binnen RvIG over het starten en uitvoeren van verschillende onderzoeken met behulp van data, ik help collega’s binnen ons team met het implementeren van toepasbare analysemethodes en ik voer data-analyses uit voor het aantal projecten die wij doen. Ook ben ik verantwoordelijk voor het samenstellen van een team van data-analisten voor bepaalde projecten en bekijk ik met mijn leidinggevende naar de sturing van zowel projecten als ons team op strategisch niveau. Daarnaast geef ik advies aan collega’s binnen RvIG over allerlei vragen over datagedreven werken.

Waaruit bestaat jouw werkdag/werkweek?

Elke dag is anders. Vaak zit ik bij een overleg met mijn collega’s, meestal binnen een multidisciplinair team. Dan bespreken we bijvoorbeeld hoe we samen een risicoprofiel opstellen of hoe we de resultaten van ons onderzoek rapporteren. Een andere dag doe ik een data-analyse van een project of op basis van een ad hoc vraag. 

Het doel van elke data-analyse is van die data een verhaal maken. Ik kijk dus niet alleen naar de vraag zelf, maar naar de vraag achter de vraag. Resultaten van elke data-analyse moeten vervolgens verder helpen richting te geven aan de manier waarop de doorvertaling van die analyse en daarmee dus de doelen van onze organisatie gerealiseerd worden, bijvoorbeeld via het maken van beleid. 
In mijn werk is dan ook het samenwerken met domeinexperts heel belangrijk. Om data te laten spreken, speelt de domeinexpertise voor elke data-analyse een cruciale rol. Deze samenwerking helpt mij om een goede samenstelling van data-parameters te kiezen en bestaande gegevens beter te begrijpen. Het gaat hierbij om gegevens van de BRP en Reisdocumenten, maar soms ook aanvullende gegevens als die van het Kadaster bijvoorbeeld. 
Ook werk ik veel samen met mijn collega-juristen, met wie ik regelmatig contact heb. Ze helpen ons altijd binnen juridisch kader te blijven om ons onderzoek te doen. En dat is heel belangrijk, omdat wij met persoonsgegevens werken. 

Het werk wat wij doen heeft grote maatschappelijke impact. Ik werk aan het aantal projecten waarin wij kwaliteit van BRP willen verbeteren of de processen daar omheen, zoals bijvoorbeeld de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit of Zelfevaluatie van gemeenten. Een correcte registratie van adressen van burgers is voor de taken van verschillende instanties heel belangrijk, maar ook voor de burger zelf.

Image
Een foto van Oksana Korobko. De foto is gebruikt voor een interview in de serie RvIG'er in beeld

Wat maakt je gelukkig in je rol als senior data-analist bij RvIG?

De resultaten van mijn werk en collega’s met wie ik samenwerk, hun deskundigheid en hun betrokkenheid. 

Hoe ervaar je het werken bij RvIG?

Deskundigheid, betrokkenheid en betrouwbaarheid, dat wat ik kan zeggen over het werken bij RvIG. Je collega’s staan altijd klaar om je te helpen, ondersteunen en mee te werken. Hierdoor voelt mijn werk niet als iets wat ik alleen doe, maar écht samen met collega’s doe.  Daarom heb ik altijd een gevoel dat dat niet alleen mijn maar ons werk is. Daarnaast vind ik het ook echt leuk dat er regelmatig borrels zijn en dat we successen vieren samen. Daardoor leer je collega’s beter kennen. 

Ik sluit dan ook aan bij de kernwaarden van onze organisatie: een open werkcultuur staat voor ons op de eerste plaats. Een omgeving waar ruimte is om te leren, om te groeien en waar jouw persoonlijkheid en talent ten volle tot uiting komt. We vernieuwen en verbeteren en we voelen ons verantwoordelijk en beschikken over de juiste deskundigheid en expertise. We zijn eerlijk over wat we wél en niet kunnen. En we gaan samen voor het beste resultaat. 

Binnen mijn afdeling ervaar ik voldoende ruimte om nieuwe dingen uit te proberen. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen binnen mijn vakgebied en hiervoor krijg ik toegang tot leerplatforms waar mijn collega’s en ik verder kunnen leren. Er zijn bovendien verschillende mogelijkheden voor zelfontwikkeling, binnen onze organisatie worden regelmatig verschillende cursussen georganiseerd. Zo volgde ik afgelopen jaar nog de cursus die RvIG organiseerde over LEAN-werken. Een methode waarin je continu werkprocessen optimaliseert en verbetert. 

Werken bij RvIG?

Scroll naar boven