Storing op Nederlandse identiteitskaarten
Op de identiteitskaart zit sinds 4 januari 2021 een inlogfunctie die via DigiD geactiveerd kan worden. Op identiteitskaarten die afgegeven zijn tussen 4 januari en 17 maart 2021 kan een storing ontstaan in de chip als de inlogfunctie wordt geactiveerd.
Door de storing kan het voorkomen dat de ID-kaart met een documentscanner niet goed wordt uitgelezen. Bijvoorbeeld bij een bank of ziekenhuis als hier gebruik wordt gemaakt van een documentscanner. Om te voorkomen dat er veel mensen met deze storing te maken zouden krijgen hebben we de mogelijkheid om de inlogfunctie te activeren tijdelijk uitgezet. Deze storing doet zich niet voor met de paspoorten.
Hieronder vind je een aantal veelgestelde vragen en antwoorden.
Wat is er aan de hand met de identiteitskaart?
Met de ID-kaart zelf is niets aan de hand. Je kunt de ID-kaart gewoon gebruiken om jezelf veilig te identificeren en binnen Europa te reizen.
De ID-kaart heeft sinds 4 januari 2021 een extra functie: de inlogfunctie. Met deze inlogfunctie kun je inloggen via DigiD op bijvoorbeeld een website van de overheid of van een zorginstelling. Om de extra functie te gebruiken, moet je deze eerst aanzetten (activeren). Helaas hebben we gemerkt dat er na het activeren van de inlogfunctie een storing in de chip ontstaat. Hierdoor kan het voorkomen dat de ID-kaart niet goed wordt uitgelezen met een documentscanner.
Om welke identiteitskaarten gaat het?
Alle ID-kaarten uitgegeven aan burgers met een BSN tussen 4 januari en 17 maart 2021 met modelnummer 012. Het modelnummer staat rechts aan de zijkant op de achterkant van de ID-kaart.
Wat moet ik doen als ik een ID-kaart uit deze serie heb?
Je hebt twee opties:
- Je hebt de inlogfunctie op jouw ID-kaart niet geactiveerd met de pincode. Dan vragen we je dit voorlopig ook niet te doen. Dan kan de storing zich ook niet voordoen en kan de ID-kaart altijd en overal goed worden uitgelezen. We werken ondertussen aan een oplossing, zodat je in de toekomst wel gebruik kunt maken van de inlogfunctie. Je ontvangt bericht zodra je de inlogfunctie weer kunt gebruiken.
- Je hebt de inlogfunctie op jouw ID-kaart wel geactiveerd met de pincode. Dan raden we je aan je ID-kaart te vervangen. Maak een afspraak bij de gemeente of ambassade om een nieuwe ID-kaart aan te vragen en neem je huidige ID-kaart en een recente pasfoto mee. Als je de nieuwe ID-kaart hebt ontvangen, dan krijg je opnieuw een brief met pincode waarmee je de inlogfunctie van de nieuwe ID-kaart kunt activeren.
Wat als ik nu gebruik wil maken van de inlogfunctie?
Inloggen met je ID-kaart is nog nergens verplicht. Wil je jouw inlogfunctie toch alvast activeren, dan raden wij je aan om je ID-kaart via de gemeente of ambassade te vervangen door een nieuwe ID-kaart.
Wat kost het vervangen van mijn ID-kaart?
Als je een BSN hebt en een ID-kaart uitgegeven tussen 4 januari en 17 maart 2021 met modelnummer 012 dan is vervangen gratis.
Ik heb geen BSN, moet ik mijn ID-kaart vervangen?
Als je geen BSN hebt dan kan de storing niet optreden. Je ID-kaart hoeft daarom niet vervangen te worden.
Ik ben mijn ID-kaart kwijt en heb een brief ontvangen. Kom ik in aanmerking voor het gratis vervangen?
Nee. Als je je ID-kaart kwijt bent of verloren hebt dan moet je daarvan in overeenstemming met de geldende procedures melding maken.