Overslaan en naar de inhoud gaan

Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties

Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Het MFO helpt burgers bij het corrigeren van een fout in een overheidsregistratie.

We ondersteunen ook overheidsorganisaties met advies en coördinerende werkzaamheden. Zo werken we mee aan een nog betere kwaliteit van overheidsregistraties.

Wil je een melding doen als overheidsorganisatie?

Klik dan hier voor het formulier op een andere pagina.

Van een melding die gedaan is via een formulier krijg je altijd een ontvangstbevestiging per mail. Als je geen mail hebt gekregen, neem dan contact met ons op.

'Om je goed van dienst te kunnen zijn, gebruiken veel overheidsorganisaties jouw gegevens. Het is dus belangrijk dat die gegevens kloppen.’

‘Ontdek je een fout in jouw gegevens bij de overheid? Dan is het zaak dat deze snel hersteld wordt. Meld de fout eerst bij de organisatie waar je deze opmerkt, daar moet het opgelost worden.’

‘Soms is dat lastig, omdat niet altijd duidelijk is bij wie of welke organisatie je nu precies moet zijn. Zo kunnen meerdere organisaties bij de fout betrokken zijn en dat maakt een oplossing ingewikkeld.’

‘Als je niet weet bij welke organisatie je moet aankloppen om de fout te herstellen, kun je terecht bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties.
Wij brengen mensen en overheidsorganisaties met elkaar in contact om samen naar een oplossing te zoeken.’

‘Zo helpen we jou om onjuiste gegevens aan te passen en de problemen die daardoor zijn ontstaan, op te lossen.’

‘Ook doen we ons best om negatieve gevolgen, zoals brieven en boetes, waar mogelijk tijdelijk stop te zetten. Zo doen we er alles aan dat jij, zo lang er nog geen oplossing is, niet verder in de problemen komt.’

‘En als de organisatie er zelf niet uitkomt? Wij werken samen met álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot jouw gegevens weer kloppen.’

‘Dus: zijn jouw gegevens niet juist en weet je niet waar je terechtkunt? Of komt de organisatie er zelf niet uit? Meld je dan bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties. Je vindt ons via www.rvig.nl/mfo.
Wij helpen je om fouten te herstellen

Nieuws

  • Deelname aan Europese pilot met digitaal reisdocument

    De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens werkt mee aan een Europese pilot met het digitaal reisdocument. Voor de pilot maken reizigers in Canada voor vertrek naar Nederland een digitale kopie aan van hun paspoort volgens de internationale standaard Digital Travel Credential DTC. Hiermee kunnen zij makkelijker boarden en na de landing sneller de grens passeren. Dit ondersteunt het werk van de Koninklijke Marechaussee bij een veilige grenscontrole. De proef wordt gedaan op verzoek en met financiële steun van de Europese Commissie en loopt tot eind maart 2024.

  • 10 jaar BRP – Midden in de maatschappij en nog altijd even betrouwbaar

    De Basisregistratie Personen (BRP) viert dit jaar haar 10de verjaardag. Dit jaar staan we daar op verschillende momenten bij stil. Want de BRP is een echte teamplayer, zij is er niet voor zichzelf, maar voor de hele overheid. Een onmisbare kracht voor het uitvoeren van tal van overheidstaken. Zonder BRP geen hielprikjes, geen stempassen, geen rijbewijzen, geen DigiD, geen uitkeringen en geen contact met burgers in het buitenland.

Scroll naar boven