Status reisdocument niet altijd juist geregistreerd
Momenteel hebben we te maken met een verstoring van het berichtenverkeer tussen het RAAS en het Basisregister Reisdocumenten. Hieronder lees je wat we nu weten over deze situatie en wat de impact hiervan is.
Aanvraaggegevens worden niet altijd doorgestuurd vanuit het RAAS
Hierdoor worden sommige reisdocumenten niet juist geregistreerd in het Basisregister Reisdocumenten en worden zij niet voorzien van de juiste status. Dit komt voor bij minder dan 1% van de aanvragen.
Géén hinder bij grensovergangen
Burgers kunnen ongehinderd reizen met documenten waarvan de status in het Basisregister Reisdocumenten (nog) niet juist geregistreerd is.
Documentverificatie niet mogelijk met onjuiste status
Een onjuiste status kan hinder geven bij controle op de geldigheid van een reisdocument via de Documentverificatiedienst. Deze controle gebeurt bijvoorbeeld door zorgverleners bij een inschrijving, door notarissen of financiële dienstverleners. Ook is een onjuiste status van invloed op de weergave van reisdocumenten op MijnOverheid.nl.
We werken aan een oplossing en corrigeren onjuistheden
Samen met de leverancier hebben we inmiddels verschillende updates uitgevoerd op onder andere het RAAS. Zo worden berichten vanuit het RAAS automatisch opnieuw verstuurd als dat nodig is. De updates hebben geholpen om de uitval te reduceren. We blijven werken aan een volledige oplossing. In de tussentijd monitoren we actief op onjuistheden en corrigeren we deze waar mogelijk.
Meld onjuiste statussen direct aan RvIG
Constateer je een onjuiste status of verneem je dat een burger hinder heeft ondervonden door een onjuiste status in het Basisregister Reisdocumenten? Geef dit direct door aan RvIG via info@rvig.nl met vermelding van het reisdocumentnummer en datum van afgifte. Wij hebben hier een werkproces voor ingericht en pakken de meldingen met spoed op om handmatig te corrigeren. We koppelen vervolgens terug of dit is gelukt.