Overslaan en naar de inhoud gaan

Programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel (VRS) levert aanvraagcontrole om shopgedrag tegen te gaan

De aanvraagcontrole is toegevoegd aan het ReIS Aanvraagportaal (RAP) en wordt gebruikt door bijvoorbeeld grensgemeenten. Hiermee controleren zij of een aanvrager ook bij bijvoorbeeld een andere grensgemeente een reisdocument heeft aangevraagd. Dit noemen wij shopgedrag. Deze functionaliteit is ontwikkeld binnen het programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel en voorkomt mogelijke fraude met reisdocumenten.

Het controleren op lopende aanvragen is vooral relevant voor uitgevende instanties die reisdocumenten uitgeven aan niet-ingezetene Nederlanders. Hiermee wordt voorkomen dat een burger meerdere reisdocumenten van hetzelfde soort in zijn bezit krijgt. Voor gebruikers van de aanvraagcontrole is een informatieblad beschikbaar.

Inzage in historische (recente) aanvragen

Sinds 1 augustus 2022 registreren we elke reisdocumentenaanvraag in het nieuwe Basisregister Reisdocumenten. Hierdoor is het mogelijk om ook historische aanvragen te controleren. Naast aanvragen die bij de eigen instantie zijn ingediend, zijn ook aanvragen van andere uitgevende instanties zichtbaar. Aanvragen van voor 1 augustus zijn hierin nog niet beschikbaar en dus nog niet opvraagbaar via het RAP. Dit wordt in de toekomst ook mogelijk.

We blijven het reisdocumentenstelsel verbeteren

In het programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel (VRS) werken we aan een toekomstbestendig stelsel van paspoorten en identiteitskaarten. Daarin verbeteren we onder andere het aanvraag- en uitgifteproces en het statusbeheer van reisdocumenten. Het doel: de kwaliteit, fraudebestendigheid en betrouwbaarheid van het stelsel naar een hoger niveau tillen. Op de programmapagina lees je meer over het programma en de projecten die hieronder vallen.

Delen

Scroll naar boven