Overslaan en naar de inhoud gaan

Vervangende RAAS-configuratie

Back-up schijven van het Reisdocumenten Aanvraag- en Archiefstation (RAAS) moeten op een externe locatie bewaard worden. Bij een eventuele calamiteit kan het uitgifteproces rond reisdocumenten dan gewoon voortgezet worden.

Bij brand of verwoesting van een uitgiftelocatie kan het RAAS verloren gaan of onbruikbaar worden. Bewaar daarom de 3 meest recente back-up schijven buiten de locatie van de RAAS server. De gemeente is zelf verantwoordelijk voor een calamiteitenplan die garandeert dat het reisdocumentenproces voortgezet kan worden.

Procedure vervangende RAAS

Om de gemeente snel van een vervangende RAAS-configuratie te voorzien heeft de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) de volgende procedure afgesproken met Identiteit & Diensten:

Procedure dag 1 - 2

  • De uitgevende instantie meldt de calamiteit telefonisch bij het contactcentrum van RvIG en bij de servicedesk van Identiteit & Diensten.
  • Identiteit en Diensten inventariseert de calamiteit telefonisch. De werkzaamheden worden besproken die nodig zijn om een RAAS en bijbehorende aanvraagstations te vervangen of opnieuw te configureren. Identiteit & Diensten gebruikt een checklist voor de telefonische inventarisatie en mailt de checklist als pdf naar de gemeente en RvIG.
  • De gemeente bevestigt de inventarisatie door de pdf te ondertekenen en te mailen naar Identiteit & Diensten.
  • Identiteit & Diensten mailt aanvraagformulieren voor identificatiekaarten naar de gemeente. De gemeente mailt de ingevulde formulieren vóór 16.00 uur naar Identiteit & Diensten.
  • Identiteit & Diensten maakt via spoedprocedure vervangende identificatiekaarten aan.

Procedure dag 2 - 3

  • Identiteit & Diensten configureert en test de vervangende RAAS-configuratie.
  • Identiteit & Diensten heeft contact met de BRP-leverancier.

Procedure dag 3 - 4

  • Identiteit & Diensten installeert de RAAS-configuratie op de uitwijklocatie.
  • Identiteit & Diensten klaart de identificatiekaart in.
  • Identiteit & Diensten maakt restore van back-up.

Bereikbaarheid servicedesk Identiteit & Diensten

De procedure verloopt via de servicedesk van Identiteit & Diensten. De servicedesk is op werkdagen beschikbaar van 08.00 tot 18.00 uur via (023) 7995 666 of servicedesk@identiteitendiensten.nl. Buiten deze uren heeft de servicedesk een bereikbaarheidsdienst voor urgente problemen. Bij alle contact met de servicedesk moet de medewerker van de gemeente bij Identiteit & Diensten bekend zijn als houder van een identificatiekaart.

Scroll naar boven