Naslagwerk
Werkinstructie Meldingregistratie in het RAP
Zoeken in
Werkinstructie Meldingregistratie in het RAP
Hieronder volgt een voorbeeld van mogelijke stappen om een melding te doen.
- Je raadpleegt Reisdocumentgegevens via de menu-optie ‘Documentinzage’.
- Je kiest vervolgens het reisdocument waar je een melding bij wilt registreren en kiest voor ‘melding registreren’
- Vul de benodigde gegevens in: het soort melding en een reden die je wilt registreren, de meldingsdatum en de datum die hoort bij de reden (zoals bijvoorbeeld bij een vermissing de datum van vermissing zoals de houder deze verklaart). Een totaallijst van de redenen vind je in de veelgestelde vragen op de pagina Meldingsregistratie.
- Na succesvolle registratie van de melding wordt de status van het reisdocument indien nodig automatisch aangepast.
a. Voorbeeld: Na het opvoeren van de vermissing wordt de status van het document direct aangepast naar ongeldig en de informatie geactualiseerd in het Basisregister Reisdocumenten, waardoor alle uitgevende instanties altijd de actuele melding en status direct kunnen inzien.
b. Wanneer het om een ingezetene gaat maak en stuur je een C3 formulier naar de gemeente van inschrijving.
- Je informeert de houder over de nieuwe status
a. Voorbeeld: Na een melding van een vermissing geef je duidelijk aan dat het document de status ongeldig heeft gekregen en dat dit onomkeerbaar is. Ook wanneer het paspoort teruggevonden wordt moet de houder een nieuw paspoort aanvragen.
b. Voorbeeld: Mocht een document (later) terug worden gevonden en brengt de houder deze mee, dan is de melding “reisdocument definitief onttrokken” van toepassing – inclusief registratie van de desbetreffende reden, vermissing.
Deze stappen zijn gebaseerd op het RAP. Meer informatie vind je in de RAP handleiding, die de RAP geautoriseerde ontvangen heeft. Voor reisdocumentmodules kan de handleiding van de (RDM)leverancier (na livegang) geraadpleegd worden voor de exacte werking en begrippen.