Overslaan en naar de inhoud gaan

Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties

Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Het MFO helpt burgers bij het corrigeren van een fout in een overheidsregistratie.

We ondersteunen ook overheidsorganisaties met advies en coördinerende werkzaamheden. Zo werken we mee aan een nog betere kwaliteit van overheidsregistraties.

Wil je een melding doen als overheidsorganisatie?

Klik dan hier voor het formulier op een andere pagina.

Van een melding die gedaan is via een formulier krijg je altijd een ontvangstbevestiging per mail. Als je geen mail hebt gekregen, neem dan contact met ons op.

'Om je goed van dienst te kunnen zijn, gebruiken veel overheidsorganisaties jouw gegevens. Het is dus belangrijk dat die gegevens kloppen.’

‘Ontdek je een fout in jouw gegevens bij de overheid? Dan is het zaak dat deze snel hersteld wordt. Meld de fout eerst bij de organisatie waar je deze opmerkt, daar moet het opgelost worden.’

‘Soms is dat lastig, omdat niet altijd duidelijk is bij wie of welke organisatie je nu precies moet zijn. Zo kunnen meerdere organisaties bij de fout betrokken zijn en dat maakt een oplossing ingewikkeld.’

‘Als je niet weet bij welke organisatie je moet aankloppen om de fout te herstellen, kun je terecht bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties.
Wij brengen mensen en overheidsorganisaties met elkaar in contact om samen naar een oplossing te zoeken.’

‘Zo helpen we jou om onjuiste gegevens aan te passen en de problemen die daardoor zijn ontstaan, op te lossen.’

‘Ook doen we ons best om negatieve gevolgen, zoals brieven en boetes, waar mogelijk tijdelijk stop te zetten. Zo doen we er alles aan dat jij, zo lang er nog geen oplossing is, niet verder in de problemen komt.’

‘En als de organisatie er zelf niet uitkomt? Wij werken samen met álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot jouw gegevens weer kloppen.’

‘Dus: zijn jouw gegevens niet juist en weet je niet waar je terechtkunt? Of komt de organisatie er zelf niet uit? Meld je dan bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties. Je vindt ons via www.rvig.nl/mfo.
Wij helpen je om fouten te herstellen

Nieuws

  • Storing RNI applicatie is opgelost

    Het incident is sinds einde vanochtend opgelost. De RNI functionaliteit werkt weer volledig. (Sinds 22-08-2025 vanaf 08:45 was er sprake van een verstoring in RNI).

  • Datalek veroorzaakt ongerustheid – CMI geeft advies

    Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) ontvangt veel vragen van deelnemers aan het bevolkingsonderzoek van wie persoonsgegevens betrokken zijn bij een recent datalek. Het CMI begrijpt dat een datalek tot grote ongerustheid leidt, maar we willen ook benadrukken dat een datalek niet automatisch betekent dat er sprake is van identiteitsfraude.

  • Samen van RAAS naar ReIS vertraagd

    Op het NVVB jaarcongres en tijdens de ‘Tour Samen scherp op je team’ voor leidinggevenden hebben we aangekondigd dat het Reisdocumenten Aanvraag- en Archiefstation (RAAS) wordt vervangen door Reisdocumenten Informatiesystemen (ReIS). Dit noemen we 'Samen van RAAS naar ReIS'.

Scroll naar boven