Overslaan en naar de inhoud gaan

Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties

Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) helpt mensen bij het corrigeren van onjuiste gegevens in overheidsregistraties.

Het MFO onderzoekt de fout, geeft uitleg over de registratie en begeleidt je naar de juiste organisatie. Als je er zelf niet uitkomt, neemt het MFO contact op met de verantwoordelijke instantie om samen tot een oplossing te komen.

Zo zorgen we ervoor dat jouw gegevens bij de overheid kloppen en onnodige problemen worden voorkomen.

Wil je een melding doen als overheidsorganisatie?

Klik dan hier voor het formulier op een andere pagina.

'Om je goed van dienst te kunnen zijn, gebruiken veel overheidsorganisaties jouw gegevens. Het is dus belangrijk dat die gegevens kloppen.’

‘Ontdek je een fout in jouw gegevens bij de overheid? Dan is het zaak dat deze snel hersteld wordt. Meld de fout eerst bij de organisatie waar je deze opmerkt, daar moet het opgelost worden.’

‘Soms is dat lastig, omdat niet altijd duidelijk is bij wie of welke organisatie je nu precies moet zijn. Zo kunnen meerdere organisaties bij de fout betrokken zijn en dat maakt een oplossing ingewikkeld.’

‘Als je niet weet bij welke organisatie je moet aankloppen om de fout te herstellen, kun je terecht bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties.
Wij brengen mensen en overheidsorganisaties met elkaar in contact om samen naar een oplossing te zoeken.’

‘Zo helpen we jou om onjuiste gegevens aan te passen en de problemen die daardoor zijn ontstaan, op te lossen.’

‘Ook doen we ons best om negatieve gevolgen, zoals brieven en boetes, waar mogelijk tijdelijk stop te zetten. Zo doen we er alles aan dat jij, zo lang er nog geen oplossing is, niet verder in de problemen komt.’

‘En als de organisatie er zelf niet uitkomt? Wij werken samen met álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot jouw gegevens weer kloppen.’

‘Dus: zijn jouw gegevens niet juist en weet je niet waar je terechtkunt? Of komt de organisatie er zelf niet uit? Meld je dan bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties. Je vindt ons via www.rvig.nl/mfo.
Wij helpen je om fouten te herstellen

Nieuws

  • Slim zoeken in de BRP uitgebreid en nieuwe handleiding beschikbaar

    Sinds begin dit jaar is de functie slim zoeken in de BRP uitgebreid met extra mogelijkheden. Met slim zoeken kunnen afnemers personen vinden, ook wanneer slechts beperkte identificerende gegevens beschikbaar zijn. Waar het eerder alleen mogelijk was om aan het eind van een zoekwaarde een wildcard te gebruiken, kan deze nu op elke willekeurige positie in de voornamen of geslachtsnaam worden geplaatst. Hierdoor wordt het mogelijk om te zoeken op een willekeurig deel van een naam of zelfs op voorletters. Daarnaast blijft het zoeken, zoals voorheen, ongevoelig voor hoofdletters en diakrieten.

  • Identiteitsfraude? Meld het bij het CMI.

    Jaarlijks ontvangt het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) duizenden meldingen van mensen die met (mogelijke) identiteitsfraude te maken krijgen. Ruim de helft van deze meldingen heeft betrekking op (een kopie van) een identiteitsdocument. Het is dus heel belangrijk om voorzichtig met je persoonsgegevens om te gaan. Daarom vroegen we deze zomer met online advertenties extra aandacht voor de KopieID-app. Met deze app maak je een veilige kopie van je identiteitsdocument. Zo bescherm je jouw identiteitsgegevens en maak je het oplichters moeilijker om je gegevens te misbruiken. Dat is belangrijk, want identiteitsfraude kan grote financiële, juridische en emotionele gevolgen hebben. Ben of ken jij een slachtoffer van identiteitsfraude? Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) biedt hulp en advies.

Scroll naar boven