Melding doen bij het CMI

Je kunt met een van de 4 formulieren hieronder identiteitsfraude online melden bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). 

Melding doen: kies meldingsformulier

Kies uit onderstaande formulieren het formulier dat het beste bij je situatie past. Bij elk formulier kun je aangeven of je de melding namens jezelf of namens een ander doet. Je kunt kiezen uit de volgende formulieren:

Meldingsformulier 1: Kopie ID afgegeven

Je hebt een kopie van je identiteitsdocument (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) afgegeven bijvoorbeeld op Marktplaats, een huizensite of een vacaturesite, maar je vertrouwt het niet. Of je hebt al gemerkt dat je kopie is misbruikt om andere mensen op te lichten uit jouw naam.

Meldingsformulier 2: Bestellingen op naam

Je hebt rekeningen of aanmaningen ontvangen voor bestellingen die je niet hebt gedaan.

Meldingsformulier 3: Nepprofiel op social media

Je constateert dat iemand zich voor je uitgeeft met een nepprofiel op social media.

Meldingsformulier 4: Overige meldingen identiteitsfraude

Je wil melding doen van identiteitsfraude bij een combinatie van de situaties onder 1, 2 en 3, bij twijfel of bij een andere situatie dan onder 1,2 of 3. Bijvoorbeeld als er een telefoonabonnement, lening of creditcard is afgesloten op je naam of een voertuig op je naam is gezet. Of je bent bijvoorbeeld in aanraking met justitie gekomen door een persoonsverwisseling.

Heb je het formulier verstuurd? Dan krijg je per mail een bevestiging.

Wat kan je doen bij een datalek van je persoonsgegevens?

Ben je door een organisatie geïnformeerd dat je persoonsgegevens zijn gelekt en maak je je  zich zorgen over wat er met jouw gegevens kan gebeuren? Wij begrijpen je ongerustheid, en leggen hieronder uit wat je kunt doen.

Het is ieder geval belangrijk om te weten dat niet alle datalekken leiden tot identiteitsfraude.

Wanneer alleen je burgerservicenummer (BSN) bij een datalek betrokken is, is de kans op identiteitsfraude klein. Het BSN is een zogenaamd ‘informatieloos’ nummer.  Dit betekent dat er geen persoonlijke informatie, bijvoorbeeld je geboortedatum, in het BSN verwerkt is. Een persoon is daarom niet te herkennen aan een BSN. Het BSN wordt alleen door de overheid gebruikt bij de verwerking van persoonsgegevens en in rechtstreeks contact met jou. Het is in een geval van een datalek niet nodig om jouw BSN te laten veranderen.

Is er ook een kopie van jouw identiteitsdocument (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) bij het datalek betrokken?

Dan raden we je aan om uit voorzorg een nieuw identiteitsdocument aan te vragen bij je gemeente.

Is het onduidelijk welke persoonsgegevens precies bij het datalek zijn betrokken?

Ga dit na bij de desbetreffende organisatie.

Als er sprake is van misbruik van jouw persoonsgegevens, dan kun je  dit melden bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Als er nog geen misbruik is gemaakt van je persoonsgegevens, dan hoef je geen melding bij het CMI te doen.