Overslaan en naar de inhoud gaan

Reisdocumenten

Intro

Alle Nederlanders reizen en identificeren zich met een paspoort of identiteitskaart. De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) ontwikkelt deze reisdocumenten en beheert de bijhorende systemen voor aanvraag en uitgifte in het Koninkrijk der Nederlanden.

De paspoorten en identiteitskaarten dragen bij aan de betrouwbare identificatie van personen. Niet alleen aan de grens, maar ook bij de registratie van persoonsgegevens bijvoorbeeld bij de aanvraag van een uitkering of in het geval van zorgverlening.

De veiligheid van een reisdocument is van groot belang. Dat begint al bij het verstrekken van het document. Daarom zijn er altijd verschillende personen betrokken bij het verstrekken, beheren en uitreiken van een reisdocument. Onze belangrijkste partners zijn leveranciers en uitgevende instanties van reisdocumenten: gemeenten, de Koninklijke Marechaussee, Caribisch deel van het Koninkrijk en het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Contact

088 900 1000
Maandag - Vrijdag 08:30 - 17:00 uur

Nieuws

  • Introductie nieuw model paspoort en identiteitskaart 2024

    Vandaag nemen we het nieuwe model van het paspoort en de identiteitskaart in gebruik. Deze zijn in lijn met de nieuwste (inter)nationale standaarden, wet- en regelgeving en bevatten nieuwe echtheidskenmerken. Ook is een aantal wijzigingen doorgevoerd om eenheid in de familie van Nederlandse reisdocumenten te behouden. De wijzigingen helpen om fraude, misbruik en vervalsing tegen te gaan.

  • Complimenten aan de uitvoering: 1e paspoortpiek-jaar verloopt goed!

    Het eerste jaar van de paspoortpiek is soepel verlopen. Dankzij de samenwerking tussen gemeenten, RvIG en andere betrokken instanties zijn er geen grote problemen geweest bij het uitgeven van paspoorten en ID-kaarten. RvIG hield de aanvragen en wachttijden doorlopend in de gaten. Door intensief samen te werken met alle partners kunnen we met tevredenheid terugkijken op dit eerste piekjaar.

  • Inwerkpakket ‘Samen scherp op onboarding’ online

    Afgelopen jaar zijn veel nieuwe medewerkers bij Burgerzaken gestart om te ondersteunen bij de paspoortpiek. Om deze nieuwe medewerkers een goede start te bieden, stellen we het inwerkpakket ‘Samen scherp op onboarding’ beschikbaar. Het pakket zet in op het naleven van instructies en regels die gelden bij de aanvraag en uitgifte van paspoorten en identiteitskaarten en de poortwachtersrol van de medewerker Burgerzaken.

Scroll naar boven