De eerste fase van het programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel (VRS) loopt van 2019 tot en met 2024. We willen het reisdocumentenstelsel stapsgewijs verbeteren. We implementeren de functionaliteiten in releases en doen dit in nauwe samenwerking met uitgevende instanties en afnemers van reisdocumenteninformatie.
Overzicht tijdspad functionaliteiten
Hieronder tonen we het tijdspad voor de komende twee kalenderjaren van het programma VRS. Het eerstgenoemde kwartaal bij een release is het kwartaal waarin de release beschikbaar komt. Het tweede kwartaal geeft aan tot wanneer de implementatie ervan loopt. Het tijdspad is gebaseerd op het programmaplan zoals gecommuniceerd bij de Kamerbrief over de voortgang van het programma VRS d.d. 10 juni 2021 en de informatie in de Kamerbrief over de voortgang van het programma VRS d.d. 16 maart 2022. Door ontwikkelingen sinds die tijd kan het tijdspad op onderdelen afwijken. Voor vragen over het tijdspad kun je contact opnemen met de Frontoffice van RvIG.
“Shopgedrag” kan beter worden gedetecteerd, wat vooral belangrijk is voor Buitenlandse Zaken, grensgemeenten en Kabinetten van de Gouverneur. Nu nog beperkt tot aanvragen waarop een besluit tot verstrekking is genomen. Met release 3.0 (2023) ook voor aanvragen waarop nog geen verstrekkingsbesluit is genomen
Signaleringscontrole buiten het aanvraagproces (voor alle tot inhouding bevoegde autoriteiten) maakt op termijn de huidige controlemethode overbodig
Historische (aanvraag)gegevens en statusinformatie van nagenoeg alle reisdocumenten zijn voor alle uitgevende instanties beschikbaar
Opvragen van C3 formulieren bij RvIG en aanvraaginformatie bij andere uitgevende instanties wordt nagenoeg overbodig (excl. gezichtsopname en handtekening)